Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
När det gäller religion och politik, samt en massa andra saker, håller jag med dig.
Men, när det gäller trafiksäkerhet och sitt samt andras säkerhet på vägarna har man en skyldighet till att lyssna på den kunskap som finns och ta till sig råd och kunskap från andra. Det är inte bara ens egen säkerhet det handlar om på vägarna, vi är rätt många som är beroende av att föraren bredvid eller i mötande körfält har koll och har sitt fordon i så bra kondition som möjligt.
av Exyzäta
joel80 skrev:När det gäller religion och politik, samt en massa andra saker, håller jag med dig.
Men, när det gäller trafiksäkerhet och sitt samt andras säkerhet på vägarna har man en skyldighet till att lyssna på den kunskap som finns och ta till sig råd och kunskap från andra. Det är inte bara ens egen säkerhet det handlar om på vägarna, vi är rätt många som är beroende av att föraren bredvid eller i mötande körfält har koll och har sitt fordon i så bra kondition som möjligt.
Har du nån källa på det att man har en skyldighet att ta till sig råd och kunskap från andra?
Användarvisningsbild
av joel80
Suck.. Förstår du alltså inte?
Det finns ingen lag som uttrycker det men det är väl för i helvete en självklarhet? Man ska inte "tro" när det gäller säkerhet och bilkörning. Lyssna på den kunskap som finns. Att du inte enbart skulle lyssna på vad jag säger förstår jag, men den expertis som finns bör du kunna acceptera.

Den som inte inser det bör inte köra bil!
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
joel80 skrev:Suck.. Förstår du alltså inte?
Det finns ingen lag som uttrycker det men det är väl för i helvete en självklarhet? Man ska inte "tro" när det gäller säkerhet och bilkörning. Lyssna på den kunskap som finns. Att du inte enbart skulle lyssna på vad jag säger förstår jag, men de expertis som finns bör du kunna acceptera.

Den som inte inser det bör inte köra bil!
Stå på dig "joel80".
Jag, och säkert många fler håller med dig. Även om om jag just i år monterade nya dubbade vinterdäck fram, på min 745-a. Det är av den anledning att jag vill ha koll på om det fortfarande sliter snett fram. Däcken som nu ligger bak (3/4 slitna) är slitna på insidan (legat fram innan). Annars lägger jag alltid bäst däck bak. Jag skrev tidigare att jag "snurrade" i rondellen här i ganska låg fart, det hade aldrig hänt med bäst däck bak. Nu var dåliga däck alla 4 men dom bästa satt fram, fast det visste jag inte då. Det har (lite) med saken att göra att jag har 16V motorn (159 hk), med etanol i tanken är det faktiskt bättre "ork" på låga varv än på bensin
Användarvisningsbild
av ThomasT
Det råder ingen som helst diskussion kring var de nya däcken ska sitta: BAK!

Allt annat är bara svammel av okunnigt folk.

.
av NilsO
Jag har ändå aldrig riktigt begripit tanken bakom "regeln" med bästa däcken bak. Den verkar vettig vid första anblick, men sen börjar man fundera.

Är det viktigast att ha bra däck bak, eller är det viktigast att bakdäcken är bättre än framdäcken?

Om det viktigaste är att ha bra däck bak, så kvittar det väl om framdäcken är ännu bättre. Om det viktigaste å andra sidan är att bakdäcken är bättre än framdäcken, så skulle man ju förbättra situationen på en bil med genomsnittliga bakdäck genom att byta ut nya framdäck mot slitna. Det känns på något vis bakvänt?

Eller är regeln mest en tumregel för den som inte riktigt vet om däcken håller måttet?

Eftersom det här är 700/900-avdelningen så kan man också fundera över skillnaden mellan olika bilar. 700/900-modellerna är rejält framtunga. Tappar de greppet någonstans verkar det vara bak, nästan oavsett vad som händer, åtminstone vid vardagskörning. Bakhjulsdriften hjälper också till med det. Men å andra sidan underlättar kanske framtungheten i vissa lägen. Om det är halt, man bromsar och ABS går i så är 940 ganska stabila att manövrera jämfört med en del andra bilar. Kanske pga det stora trycket på framhjulen. Tycker jag. (Om de nu har ABS, det blev ju först standard kring årsmodell 94 eller så.)
av Tilly
https://www.youtube.com/watch?v=WlsfaH5OO4I

Resterna av den här Scorpion stod på Stora Holms halkkörningsbana när jag tog körkört för 13 år sedan. Den hade nya däck fram och slitna däck bak. Som synes kommer bilen ut i något vått och det ser ut som föraren försöker styra tillbaka en aning in mot körfältet. Bakdäcken tappar greppet och bakvagnen hänger inte med i rörelsen mot körfältet utan en rotationsrörelse uppstår för bilen som aldrig går att hämta hem i den farten.

Med bättre däck bak hade troligen framvagnen släppt i istället och bilen hade kanat rakt fram. Kanske hade sidan tagit i mitträcket och det blivit en olycka i alla fall men rotationsrörelsen hade inte uppstått och bilen hade inte dundrat av i diket. Alla klarade sig dock utan allvarligare skador.

Så bäst däck bak.
av Arne
ThomasT skrev:Det råder ingen som helst diskussion kring var de nya däcken ska sitta: BAK!

.
Det där får stå för dig. Har du någon egen erfarenhet eller är du bara en tyckare.
av rid54
Arne skrev:
ThomasT skrev:Det råder ingen som helst diskussion kring var de nya däcken ska sitta: BAK!

.
Det där får stå för dig. Har du någon egen erfarenhet eller är du bara en tyckare.
Det är ett fysikaliskt problem. När väl bilen fått sladd och rör sig "sidlänges" så måste man få den att räta upp sig igen. Man frikopplar och styr i rörelseriktningen för att framhjulen ska erbjuda så lite motstånd som möjligt. Bakvagnen måste däremot hämta upp sig själv, genom att bakhjulen drar in bakvagnen bakom bilens framdel, i rätt riktning. Detta kan bara hända om bakhjulen har vettig sidofriktion, så att de kan "trycka lite" på bakvagnen. Om däcken bak är dåliga, blir sidokraften väldigt liten och sladden är svår att häva. Framhjulen kan föraren påverka, dvs de kan ställas in i vettig riktning med ratten, men bakhjulen sitter ju som de sitter. De måste ha bästa möjliga grepp, för att kunna räta upp bakvagnen när man har hamnat i en sladd.

Det är den ena situationen.

Den andra är när man bromsar. Redan på bilar utan ABS fanns bromskraftbegränsare på bakaxeln, för att så långt det gick hindra att bakhjulen låser sig vid inbromsning. OM de gör det, kommer vägbanans lutning att göra, att bakvagnen vandrar iväg i sidled och man får en sladd. Bakjulen måste kunna bromsa så mycket som möjligt utan at låsa, så att de kan hålla bakvagnen kvar i sidled.

Det är (utom kanske i extrema rally-/race-förhållanden) bättre med understyrning än med överstyrning; föraren har ju då åtminstone en chans att göra nåt eller åtminstone se vartåt det går åt helvete. Med bakänden först blir en kollision sannolikt farligare än åt rätt håll, eftersom bilen inte är byggd för den sortens olyckor.
Användarvisningsbild
av joel80
NilsO skrev:Jag har ändå aldrig riktigt begripit tanken bakom "regeln" med bästa däcken bak. Den verkar vettig vid första anblick, men sen börjar man fundera.

Är det viktigast att ha bra däck bak, eller är det viktigast att bakdäcken är bättre än framdäcken?

Om det viktigaste är att ha bra däck bak, så kvittar det väl om framdäcken är ännu bättre. Om det viktigaste å andra sidan är att bakdäcken är bättre än framdäcken, så skulle man ju förbättra situationen på en bil med genomsnittliga bakdäck genom att byta ut nya framdäck mot slitna. Det känns på något vis bakvänt?
"regeln" är väl "bäst däck bak", inte "bra däck bak".

Har man alltså en uppsättning däck ska dom bästa sitta bak. Skaffar du nya däck flyttar du fram bakdäcken om det är framdäcken du byter ut. Man kollar på den uppsättning man har, och sätter på däcker där utefter. Att byta ut framdäcken till ännu mer slitna känns rätt dumt, eftersom du ju bara skiftar fram och bak istället om du nu har bättre fram.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.