Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Tog bort förra inlägget

Jag har nu bytt spjällhus, hade den med vit etikett och hittade en med gul etikett som satt på en S80.

Symptomen jag hade innan att varvtalen ökar upp och ner så fort man snuddat på gasen har slutat men nu så stannar varvtalet vid ca 1500 rpm 2-3 sekunder innan den sjunker igen till ca 800 rpm.

Efter bytet så starta jag bilen och den åkte hur ojämnt som helst men efter 3 startningar så var bilen lugn igen fast då stannade den på 1500rpm innan den sjönk, Ibland händer det att den gasar upp till över 3000rpm av sig själv.

Har även rengjort denna spjällhus, däremot så kommer jag inte åt kanterna vid axeln, finns minimalt med sot där, kan det va boven?

Är omprogrammering nödvändig?

Kan man få tag i programvara någonstans och programmera om själv?

S60 2.4 2001 manuell
Användarvisningsbild
av wissel
Om du tillexempel har använt ett Gasspjäll från en 170HK motorn o försöker
få det att funka i en T-motor så lär det inte funka.
programvara är inget som löser detta, och Nej du kan inte ladda
programvara själv...
av Alexxelax
wissel skrev:Om du tillexempel har använt ett Gasspjäll från en 170HK motorn o försöker
få det att funka i en T-motor så lär det inte funka.
programvara är inget som löser detta, och Nej du kan inte ladda
programvara själv...
Ingen av bilarna är turbo, men jag vet inte om donator bilen var 140 eller 170hk. Min bil är 170hk
av Alexxelax
Jag bytte till en ny packning, rengjorde igen noggrannare men nu varvar den helt i 2900rpm ständigt, startar ja om bilen skakar bilen, och startar om igen 2900 rpm. Har dragit ut säkringar och allt, vad är det som händer?
Användarvisningsbild
av wissel
Urkasst spjäll alternativt felaktig programvara, omladdning av spjället ej uppgradering!
av Alexxelax
wissel skrev:Urkasst spjäll alternativt felaktig programvara, omladdning av spjället ej uppgradering!
Hur gör man en omladdning av spjäll?
av Alexxelax
Mina felkoder

CEM-1A5D - Kommunikation med ETM styrenhet - Signal saknas
ECM-902A - Kommunikation med gassjällenhet - Felaktig signal
ECM-902B - Kommunikation med gasspällenhet - För låg signal

Jag förstår att det är något med gasspjället, men har nu rätt med den gula etiketten.

Vad kan det vara som krånglar?
av andersuw
Förutsatt att kablaget är OK är orsaken till CEM-1A5D följande enligt VIDA:

The electronic throttle module (ETM) is not intended for this car (for example a used control module with different software/hardware).

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]