Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
andersuw skrev:
oldtimersmc skrev:Första gången som jag har varit med om att använda vida så jag kan bara referera till vad han som körde testet sade.
den indikerade inga fel på cem men skall skaffa en egen har dock bara win10 datorer och det verkar vara svårt att hitta de som kör win 10, alla verkar kräva win7
Du bör skaffa en version av VIDA som körs i en virtuell maskin. Då är det inga problem med Windows 10. Jag har det installerat på det viset, ursprungligen med Windows 7 på datorn men i efterhand uppgraderad till Windows 10 utan att det medförde några bekymmer för den virtuella maskinen. Det är hur som helst bäst att köra VIDA i en virtuell maskin eftersom programmet är rätt känsligt för vad som i övrigt kan vara installerat på datorn. I en virtuell maskin får den s.a.s. vara ifred. Jag köpte det paket jag länkar till nedan. Lite dyrare än andra men det är bra grejer och den som säljer är också bra att ha att göra med.

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Det man normalt får är en engelsk version men säljaren kan även vid behov tillhandahålla svensk, dock utan EWD (Electric Wiring Diagrams). Jag löste det så att jag lade den engelska versionen på min portabla (den jag använder när jag läser ut bilen) och den svenska på den stationära. Bra att ha info om vad grejerna heter på "Volviska" på båda språken.

Han har inga tillsalu längre för det är den som jag har jagat den sista han hade ville han ha 2500 för.
av oldtimersmc
andersuw skrev:
oldtimersmc skrev:Hmm backsensor och backljus känns ju som att det finns ett samband. Lägg in backen tänder backlampan och borde då messa p-sensorerna att vakna till alt bjuda dem på ström. Backlägesindikatorn bör ju hålla till vid växellådan och den sitter ju under / runtikring avgaskylaren EGR och termostat eländet som jag har bytt, kan ju vara så att jag missat ngn koppling i den häraden.
På P2-bilarna finns det en särskild konfigurationsfil som håller reda på vad bilen har för utrustning. Kanske finns det något liknande även på V70 II. Om det blir fel på några bits i den filen kan det tänkas att bilen plötsligt tror att den saknar viss utrustning. Kanske behöver detta inte heller innebära att bilen sätter felkod. Detta är bara en hypotes men Volvo ÅF borde rimligen kunna kolla att den fil som anger vilken utrustning bilen har stämmer med den motsvarighet som Volvo torde ha lagrad på sina servrar. Omladdning av CEM torde också vara ett alternativ att pröva i ett sådant här fall.

Ja Jag är övertygad om att det finns en sådan fil även i v70II, men skall kolla elschemat om det finns ngn snabbkoppling som har med backljus och värmaren gemensam beröring.
Användarvisningsbild
av gooose
oldtimersmc skrev:
Daniel73 skrev:Är batteriet togs bort,fick den 5-10 min med avslagen tändning så att alla datorer kunde avsluta och spara innan strömmen försvann?
Japp backade in bilen i garaget och plockade fram erforderliga verktyg så det tog sin tid...
lossade även kontakterna till databoxarna för att kunna vika undan dessa kabelstammar.
Har inte läst alla inlägg direkt så jag kan ha missat något men lite frågor om felet kvarstår för dig...

Vilka kontakter mer exakt lossades mao vilka styrenheter har du grejat med om du inte vet vart dom är till så förklara vart dom sitter och hur kontakten ser ut eller om du kan bifoga en bild
Låter väldigt konstigt som om du saknar ström/jod till något

Att inte backsensorn funkar beror ju på att inte backljuset funkar lite enkelt förklarat

//Gooose
av andersuw
oldtimersmc skrev:Han har inga tillsalu längre för det är den som jag har jagat den sista han hade ville han ha 2500 för.
Synd att den källan utgått. Han ser dock ut att fortfarande sälja samma sak men med Bluetooth-förbindelse till datorn. Ganska käckt det för det kan vara måttligt bekvämt i längden att sitta med datorn i knäet i förarsätet. Den kostar lite mer än den utan Bluetooth, dock inte mer än vad han enligt dig ville ha för sista exet av den variant han fått slut på.

EDIT: Jag vet nu att det bara var tillfälligt slut på det kit med VIDA och DiCE utan Bluetooth från den här säljaren som jag länkade till tidigare i tråden. Ser man att annonsen visar att lagret är slut bör man helt enkelt skicka ett meddelande till säljaren om saken. Ibland kan det bara handla om att han behöver uppdatera annonsen så att den visar vad som faktiskt finns i lager.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
andersuw skrev:
oldtimersmc skrev:Han har inga tillsalu längre för det är den som jag har jagat den sista han hade ville han ha 2500 för.
Synd att den källan utgått. Han ser dock ut att fortfarande sälja samma sak men med Bluetooth-förbindelse till datorn. Ganska käckt det för det kan vara måttligt bekvämt i längden att sitta med datorn i knäet i förarsätet. Den kostar lite mer än den utan Bluetooth, dock inte mer än vad han enligt dig ville ha för sista exet av den variant han fått slut på.

Aaa missade att det var en ny variant, får bli en sån :D
ps landar på 3000 med frakt, billigare (ca 900kr om man kör win7)
av andersuw
Låter klokt! Undrar om jag sett någon DICE-klon med Bluetooth tidigare. Volvo har ju det på sina original förstås men klonerna är en annan sak. Tycker nog det kan vara värt de extra slantarna.
av oldtimersmc
Får se om han nappar på min krok, borde inte plussa 1k för en "rutten tand" (det var det som den legendariske Harald hade)
Ps läs "Röde orm" av Frans G Benktsson om du inte har det, riktigt god underhållning :D
Nu knyter jag ihop säcken för i dag...
av andersuw
oldtimersmc skrev:Ps läs "Röde orm" av Frans G Benktsson om du inte har det, riktigt god underhållning :D
Jodå, jag har läst den även om det var ett tag sedan nu. Inte nog med det: Jag känner också en livs levande britt som bär efternamnet Ormerod. Så Frans G. Bengtssons fiktive gestalt lyckades uppenbarligen skaffa sig efterkommande i sinnevärlden. :wink:
av oldtimersmc
Suttit och lusläst elschemat i dag kan bara hitta samband mellan backljus och backsensorn (förutom CEM)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]