NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte mig en bil hos en stor firma den 20 Juli. Bilen har dom fortfarande inte lyckats fixa. Den regenererar konstant, det som blivit bytt är ADM styrenhet och Dieselfilter.

Tänkte höra med er. Vad är det som orsakar regenerering? Vilka parametrar ska uppfyllas?

Tacksam för svar. Börjar bli lite less efter 4 månaders strul :p
andreasw skrev:Hej!

Köpte mig en bil hos en stor firma den 20 Juli. Bilen har dom fortfarande inte lyckats fixa. Den regenererar konstant, det som blivit bytt är ADM styrenhet och Dieselfilter.

Tänkte höra med er. Vad är det som orsakar regenerering? Vilka parametrar ska uppfyllas?

Tacksam för svar. Börjar bli lite less efter 4 månaders strul :p
Trist läge, dags att häva köpet kanske ? Se till att de fått 3 st chanser på sig att fixa felet, lyckas de inte på 3 ggr är det bara att häva köpet.

Det som orsakar regenerering är tryckfallet över partikelfiltret vilket givaren vid sidan om batteriet sköter. När tryckskillnaden blir för stor triggas regenerering som normalt pågår nån/några mil (för mig) , ibland kan den stoppa processen för att ta upp den igen efter nån minut men aldrig en tredje omstart. Varje gång regenerering startas tycker jag mig höra ett relä som klickar i CEM under handskfacket , kan det rentav vara så att det reläet kan ha fastnat ? Prova att banka lite lätt med en skruvmejsel på plastkåpan som skyddar CEM.

Regenerering skall vad jag förstår inte kunna ske innan motorn nått full arbetstemperatur. Om så är fallet bör det inte ske regenerering innan full arbetstemp i ditt fall, sker det oavsett temp kanske det är nåt relä som fastnat. Sker det först när motorn är varm beror det nog på igensatt partikelfilter som isf bör bytas ut. Du skriver dieselfilter, menar du bränsle filtret? Be att de byter parikelfiltret om de inte gjort det.

Vet att det nämnts nåt om en tempgivare vid partikelfiltret som kan orsaka konstant regenerering, men detta har jag läst i ett engelskt forum.
Bilhandlaren har skött sig snyggt tycker jag. Lite oflyt med lite personal / dåligt med tid. Men jag har alltid fått köra lånebil när bilen varit på verkstad. Jag har heller inte betalat någonting för allt som är gjort.

Jag har faktiskt kunnat köra den en vecka, första gången jag fick hem bilen. Då körde jag den en hel jobbvecka (ca 35-40mil) utan en enda regenerering. Sen började det regenerera i över 10mil non stop. Nu sist jag fick hem den körde jag iaf 7 mil, då sa dom att dom kört iaf 11 mil innan regenerering. Så det kanske pekar på partikelfilter. Tror iaf inte att det är något allvarligt fel. Men bilen hade lite högre oljenivå när jag va och provkörde den innan köp så jag antar att det har strulat ett tag för föregående ägare.

Jag tänkte också på det här med temperaturen, undrar om den startar en ny cykel om inte rätt temperatur kunnit uppnås? Får se om dom inte kan lösa det med en ny tryckgivare. Men jag tyckte inte värdena va felaktiga förra svängen jag kollade i Vida. Tror den låg på mellan 3-20 på tomgång.

Nu har dom bytt en hel del på bilen, hoppas bara dom byter partikelfilter också. Då är alla "barnsjukdomar" inprickade. Förutom trasigt svänghjul då ;)
Ja den fortsätter då så fort motorn nått full arbetstemperatur.

I jan-feb i år hade jag en pågående regenerering vid c -15 grader ute. Stannade innan den hann färdigt. Bilen stod parkerad i c 2 timmar, när jag sen startade fick jag larm om motorsystem och billiga gick i Limp Home. Tryck givaren byttes sen gick den bra . Så mitt råd är att alltid köra färdigt regenereringscykeln när det är kallt ute. Helt uppenbart att kondens frös till is i givaren och d3n tog skada av det. För lite mer än en månad sedan pajade givaren igen av någon okänd anledning. Fick ny på garanti. Inne på 4e givaren på 10 år.....
dieselputte skrev:Ja den fortsätter då så fort motorn nått full arbetstemperatur.

I jan-feb i år hade jag en pågående regenerering vid c -15 grader ute. Stannade innan den hann färdigt. Bilen stod parkerad i c 2 timmar, när jag sen startade fick jag larm om motorsystem och billiga gick i Limp Home. Tryck givaren byttes sen gick den bra . Så mitt råd är att alltid köra färdigt regenereringscykeln när det är kallt ute. Helt uppenbart att kondens frös till is i givaren och d3n tog skada av det. För lite mer än en månad sedan pajade givaren igen av någon okänd anledning. Fick ny på garanti. Inne på 4e givaren på 10 år.....
Bytet avhjälpte då inte problemet. Full regenerering 35km. Nu har den regenererat i över 10 mil sen jag fick tillbaka den...
Finns nog trådar kvar av mig här om detta problem.
Felet bör ligga i partikelfiltret. Byt det bara så får du se. Även nya filter kan vara dåliga.
Annars är det så illa att icm(tror jag det är) som kan vara defekt(mjukvara troligen) och omfattning kan kanske fungera.
Men sätter en slant på partikelfiltret.
Nej, man kan inte alltid se fel värde över givaren om/när filtret är alldeles för fullt/defekt, tyvärr.
Vill man spara pengar så köp en icke original å montera. Det har jag gjort och fungerar bra.

Givaren har jag bytt 3ggr på 5 år varav en var begagnad. Men alltid fått felkod på den som tur är.

Kan tillägga om trådarna inte finns kvar av mig så hade jag inte en enda felkod eller fel värden över någon givare när jag hade problem med konstanta regenereringar...
timebandit skrev:Finns nog trådar kvar av mig här om detta problem.
Felet bör ligga i partikelfiltret. Byt det bara så får du se. Även nya filter kan vara dåliga.
Annars är det så illa att icm(tror jag det är) som kan vara defekt(mjukvara troligen) och omfattning kan kanske fungera.
Nej, man kan inte alltid se fel värde över givaren om/när filtret är alldeles för fullt/defekt, tyvärr.
Vill man spara pengar så köp en icke original å montera. Det har jag gjort och fungerar bra.

Givaren har jag bytt 3ggr på 5 år varav en var begagnad. Men alltid fått felkod på den som tur är.

Kan tillägga om trådarna inte finns kvar av mig så hade jag inte en enda felkod eller fel värden över någon givare när jag hade problem med konstanta regenereringar...
Jag har haft felkoder på ADM styrenheten, då bytte dom först ett stift för ngn jord som gick till den. Men sen kom felkoden tillbaka och då bytte dom hela styrenheten.

Hade du också så att ibland så gick bilen 20 mil utan regenerering? När dom har provkört den har den tydligen inte regenererat. Men jag vet inte om jag kan tro på det. Direkt jag kört den har den hållit på. Ja jag hade bytt filtret för längesedan, men bilen är köpt hos en bilhandlare som lagar på "garanti". Men nästa steg torde vara att byta filtret. Finns väl inget annat att byta :P Ska kolla in din tråd och se om jag hittar någon info som kan hjälpa vår felsökning!
timebandit skrev:Finns nog trådar kvar av mig här om detta problem.

Läste just dina bekymmer. Det stämmer till 100% in på vad jag har för problem! Hoppas dom byter mitt filter ganska snart då.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]