Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av keroan
Ska du ändå köra dieselvärmaren så värmer den ju kupén också mycket snabbt så du slipper skrapa rutorna.
Vitsen med att ha elektrisk värmare som komplement är väl att spara batteri, det gör du ju inte om du ändå ska köra dieselvärmaren.
av MurreR
keroan skrev:Ska du ändå köra dieselvärmaren så värmer den ju kupén också mycket snabbt så du slipper skrapa rutorna.
Vitsen med att ha elektrisk värmare som komplement är väl att spara batteri, det gör du ju inte om du ändå ska köra dieselvärmaren.
Jag gör inte detta i huvudsak för att spara batteri, utan för att dieselvärmaren inte alltid värmer kupén eller smälter snön på rutorna tillräckligt bra. Alltså ett komplement att ha och kunna koppla in när det är kallt och vräker ner snö.
av MurreR
Som till exempel förra helgen när det kom 30cm snö över dagen men ändå bara var 5-6 minusgrader, då går inte dieselvärmaren tillräckligt länge för att hålla undan all snö på rutorna.
Användarvisningsbild
av apersson850
MurreR skrev:Som till exempel förra helgen när det kom 30cm snö över dagen men ändå bara var 5-6 minusgrader, då går inte dieselvärmaren tillräckligt länge för att hålla undan all snö på rutorna.
Det måste väl ändå anses vara ett undantagsfall. Även om man inte gillar att sopa bort snön känns det inte rimligt att låta en kupévärmare stå och värma hela dagen för att smälta sådana kvantiteter.
av MurreR
apersson850 skrev:
MurreR skrev:Som till exempel förra helgen när det kom 30cm snö över dagen men ändå bara var 5-6 minusgrader, då går inte dieselvärmaren tillräckligt länge för att hålla undan all snö på rutorna.
Det måste väl ändå anses vara ett undantagsfall. Även om man inte gillar att sopa bort snön känns det inte rimligt att låta en kupévärmare stå och värma hela dagen för att smälta sådana kvantiteter.
Ja men det räcker med 10cm snö också, värmaren klarar inte smälta ner det heller. Rimligt eller ej, jag är glad om jag slipper skrapa/sopa av bilen. Hela dagen behöver den inte vara igång om man kör dem parallellt. En eller två timmar med kupé- plus dieselvärmare räcker säkert oavsett mängden snö.
Användarvisningsbild
av Momentum
StefanN skrev:
Momentum skrev:En kabel klämd i dörren är ju absolut billigast
Och absolut den sämsta lösningen.
Kan så vara, men det är billigt, var det inte det som efterfrågades?
av MurreR
Momentum skrev:
StefanN skrev:
Momentum skrev:En kabel klämd i dörren är ju absolut billigast
Och absolut den sämsta lösningen.
Kan så vara, men det är billigt, var det inte det som efterfrågades?
Må vara väldigt billigt, men jag vill ha en bra lösning och det är det inte.
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]