Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LasseKongo
Hej!

Hur lång garantitid är det på Volvos originaldelar, 1 år ?, 2 år ?
Har för mig att jag läst någonstans att det skall vara 2 år, samt 1 års garanti på arbetet om det görs på aukt. verkstad.

För andra gången på 1,5 år så har motorvarningslampan börjat lysa på min V40 -04. Förra gången var det en kass lambda sond som var felet, och den byttes gratis då bilen fortfarande hade nybilsgaranti.
Om det nu skulle visa sig att det är samma fel denna gången, borde det väl vara ett garantiärende igen om det nu är 2 års garanti på själva sonden ??

Skall boka tid på verkstan på måndag, men det är ju bra att veta vad som gäller.
av Frigge
LasseKongo skrev:Hej!

Har för mig att jag läst någonstans att det skall vara 2 år, samt 1 års garanti på arbetet om det görs på aukt. verkstad.

För andra gången på 1,5 år så har motorvarningslampan börjat lysa på min V40 -04. Förra gången var det en kass lambda sond som var felet, och den byttes gratis då bilen fortfarande hade nybilsgaranti.
Om det nu skulle visa sig att det är samma fel denna gången, borde det väl vara ett garantiärende igen om det nu är 2 års garanti på själva sonden ??

Skall boka tid på verkstan på måndag, men det är ju bra att veta vad som gäller.
Du har ingen Garanti på en Garanti.
Har du inte själv betalat för delen gäller ingen Garanti
Användarvisningsbild
av Brainy
Frigge skrev:

Mao, har jag bilen inne på verkstaden för garantiärende 2dagar före nybilsgarantin går ut och den delen går sönder 4 dagar senare så står jag med skägget i brevlådan? Ny del som ny del anser jag i de flesta fall...

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Har ingen direkt erfarenhet, men visst f*n måste det väl vara så?
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Intressant, men vad gäller om jag faktiskt har betalat för delen i fråga ?
Jag vet att verkstan lämnar 1 års garanti på utfört arbete, men jag har för mig att det skall vara 2 år på delar.

För övrigt så slocknade min motorlampa idag, så det är bara att hålla tummarna för att den "lagat sig själv".
av Frigge
Brainded skrev:
Frigge skrev:

Mao, har jag bilen inne på verkstaden för garantiärende 2dagar före nybilsgarantin går ut och den delen går sönder 4 dagar senare så står jag med skägget i brevlådan? Ny del som ny del anser jag i de flesta fall...

mvh
Anders
Japp. Du har ALDRIG garanti på något du inte betalat för.
av Frigge
LasseKongo skrev:Intressant, men vad gäller om jag faktiskt har betalat för delen i fråga ?
Jag vet att verkstan lämnar 1 års garanti på utfört arbete, men jag har för mig att det skall vara 2 år på delar.

För övrigt så slocknade min motorlampa idag, så det är bara att hålla tummarna för att den "lagat sig själv".
Har du kvitto så gäller ju vanlig garanti. 1 år på arbete och 2 år på delen
av cggh
Frigge skrev:
LasseKongo skrev:Intressant, men vad gäller om jag faktiskt har betalat för delen i fråga ?

Har du kvitto så gäller ju vanlig garanti. 1 år på arbete och 2 år på delen

Det är väl bara 1 år på delen??
Användarvisningsbild
av joel80
Garanti är ju något som är frivilligt för handlaren att lämna.. så det kan ju skifta beroende på vem man handlar hos..

Reklamationsrätt har man vad än handlaren säger.

I konsumentköplagen står det så här angående reklamation/garantilagningar:
En garantireparation innebär inte att garantitiden på varan förlängs, däremot skall varan repareras på ett lämpligt och varaktigt sätt.

Så det är lite fritt fram för tolkning vad lämplig och varaktig betyder.. Skulle det vara så som i Brainys exempel att den packar ihop efter mindre än en vecka kan jag lova att konsumnetskyddet man har och konsumnetköplagen tar hand om det. Så länge inte handlaren/verkstan bryter mot lagen och skiter i det.
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]