- ons 16 nov 2016, 09:14
#1125882
MartinS skrev:
Det är nog ungefär samma kostnad i slutändan om man jämför en nybil som man skall ha i tre år och sedan sälja alternativt lämna tillbaka, men det finns andra fördelar och nackdelar med respektive finansieringsform. Personligen tycker jag det är en stor frihet att äga bilen. Om (när?) livet ändrar sig har man små fasta kostnader att ta hänsyn till (värdeminskningen är inget som skall betalas varje månad), man kan själv välja när det är dags att sälja, efter 1 år eller efter 5 år, du bestämmer då, inte när du tecknade leasingavtalet.
Själv skulle jag dessutom vara toknervös under leasingavtalet att något skulle hända med bilen, jag är nämligen uppfostrad med att man är rädd om andras saker medans man kan göra vad man vill med sina egna. Men det är nog bara jag som tänker så är jag rädd med tanke på vad man ser, hör och läser om "bekymmersfriheten" vid privatleasing.
Hurvida vad som är billigast eller inte är enligt min mening oerhört individuellt. När jag har räknat på det så är det bara en faktor jag inte riktigt med säkerhet kan förutspå, och det är inbytesvärdet om tre år, utan jag har räknat på 50%. Det som avgör vilken finansieringsform som är bäst är troligtvis kampanjen Volvo har med fri försäkring under privatleasingen. Är man lite yngre och bor i en storstad så kan den bli väldigt dyr. För mig skulle försäkringen kostar 540kr i månaden.
Restvärdet på min beställda bil är satt till ca 280,000kr. Kollar man blocket på motsvarande bilar som är tre år gamla så ligger dom ute för ca 320,000kr. I dagsläget så verkar mitt restvärde vara bra satt, eftersom man måste räkna på vad man faktiskt får i inbyte för bilen och inte vad de säljer den för. 40,000kr emellan låter rimligt.
Jag har aldrig prövat privatleasing förut, och tiden får helt enkelt visa om det var en dyrköpt läxa eller om det är något jag vill göra igen. Jag är uppfostrad precis som du att vara rädd om andras saker, men jag är även rädd om mina egna. Dock så köper ju de allra flesta personer en bil på avbetalning vilket betyder att du rent krasst äger bilen precis lika lite som du gör vid privatleasing. Den är din först när du betalt av den :)
Hur som haver så är det aldrig dyrare med privatleasing så länge bilen inte ser ut som skit när du lämnar tillbaka den. Jag känner mnåga som privatleasat och de flesta av dom är vanliga svenssons som tvättar i maskintvätt på macken en gång i månaden eller varannan, utöver detta så tankar dom. Ingen har blivit återbetalningsskyldig. Som mina säljare sa till mig när jag frågade vad normalt slitage är: "Allt som inte kräver omlackering eller utbyte av delar för att kunna sälja bilen till normalt pris om tre år är normalt slitage" Jag fick dessutom ett väldigt pedagogiskt häfte med bilder som visar OK eller EJ OK. Och vad som faller under ramen för vad som är OK är långt ifrån den nivån jag hanterar mina bilar på. Får jag karosskador så använder jag vagnskadeförsäkringen och åtgärdar detta. Precis som jag hade gjort om jag ägde bilen eller hade den på avbetalning. Min enda farhåga jag har är att det visar sig om tre år att jag betalat alldeles för mycket. Men den risken anser jag vara minimal, då det snart kommer en ny XC60 som troligtvis inte kommer göra XC60 starkare på begagnatmardnaden.
XC60 D4 AWD Classic Summum, Klimatpaket VOC, Lastpaket, Teknikpaket PRO, Onyx black, Polestar, Läderstol Sport, m-grå innertak, Titania 20", Vinterhjul 18" LEDA, Stylekit silver, stänkskydd f+b, stötfångarskydd bak, Spegelkåpor silver