Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MurreR
Hej,
Har funderingar på att dra in ett 230V uttag i kupén för att ibland kunna använda kupévärmare.
Bilen är en -16 XC70 D4 AWD, hur gör man detta på bästa sätt?

Har ju såklart dieselvärmare också men det kanske skulle vara skönt ibland att kunna brassa på med lite extra värme i kupén när det är riktigt kallt ute och snöar, för att kunna tina rutor etc. lite bättre. Man kan ju dessutom låta kupévärmaren gå flera timmar/halva dan, vilket kanske inte är så lämpligt med dieselvärmaren pga batterislitage. (Hatar att sopa av bilen och skrapa rutor)

Så vilken typ av kablage ska man ha och var drar man detta? Har kollat på monteringsanvisningen på Volvos sida för motorvärmare, men tänkte att det kanske finns enklare vägar eftersom jag inte behöver någon motorvärmare.

Kom gärna med tips o råd.
av MurreR
Schmoyoho skrev:http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... VCC-480675

Finns monteringsinstruktioner här, både för hela kittet och för bara kupéuttaget.
Tack, men har som sagt kollat på den redan. Eftersom jag inte tänkt ha någon motorvärmare kanske det finns enklare vägar att dra en kabel genom motorrummet?
Sen är frågan vilket kablage som rekommenderas. Tänkte om det verkligen är nödvändigt att köpa en orginal/defa/calix-kabelsats för tusenlappen eller mer, eller om man kan välja en vanlig kabel och bara fixa kontaktstycket i fronten löst?
av Kimmen90
Du kanske skall fundera på original iaf. Skippa bara delen som värmer motorn och installera en laddare + uttag i kupén.

Du kör en bil för hundratusentals kronor och du funderar på att snåla in på hundralappar.
Användarvisningsbild
av apersson850
De kupévärmaruttag jag har sett har alla varit baserade på att det finns en elektrisk motorvärmare, och så grenar man från den.
Någonstans går det förstås att få tag i den typ av intag som motorvärmarna brukar ha, men dessa brukar också ha ingjuten kabel, så jag vet faktiskt inte om det finns något i den vägen för enstycksmontage. Kanske enklast köpa som reservdel från motorvärmartillverkarna? Kostar förstås därefter, vilket kanske är vad du har kommenterat.

Bränsledriven värmare går inte mer än max 50 minuter i taget. Man bör inte köra längre heller, om man ska komma igång sen. Men det behövs ju inte, för den värmer bra på den tiden.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Biltema säljer lösa delar att koppla ihop för att installera motorvärmare och kupevärmaruttag.

En 1,5m intagskabel med anslutningen där framme borde väl räcka in i kupén och till ett uttag där.
av MurreR
Kimmen90 skrev:Du kanske skall fundera på original iaf. Skippa bara delen som värmer motorn och installera en laddare + uttag i kupén.

Du kör en bil för hundratusentals kronor och du funderar på att snåla in på hundralappar.
Självklart överväger jag original. Men jag är samtidigt ekonomisk och gillar att hitta andra lösningar på saker, istället för att bara köra på första bästa, ofta dyra alternativ. Med en bit kabel av tillräcklig klass för en hundring, ett löst defa/calix kupéuttag för 100-150 kr och ett uttag i fronten (om det finns) så sparar jag över 1200 kr mot att köpa defa/calix rakt av.
av MurreR
SBergdahl skrev:Biltema säljer lösa delar att koppla ihop för att installera motorvärmare och kupevärmaruttag.

En 1,5m intagskabel med anslutningen där framme borde väl räcka in i kupén och till ett uttag där.
Ja det är ju sant. En intagskabel i lämplig längd kanske räcker ända in i kupén och då behöver man ju inget mer sedan, förutom kupéuttaget.

Någon som vet hur lång kabel som behövs från fronten och in i kupén?
Användarvisningsbild
av keroan
MurreR skrev:"skulle vara skönt ibland att kunna brassa på med lite extra värme i kupén när det är riktigt kallt"
Jag förstår inte riktigt tänket här... Vad är det för anledning att inte vilja värma motorn också?
av MurreR
keroan skrev:
MurreR skrev:"skulle vara skönt ibland att kunna brassa på med lite extra värme i kupén när det är riktigt kallt"
Jag förstår inte riktigt tänket här... Vad är det för anledning att inte vilja värma motorn också?
Tänker att dieselvärmaren sköter det fullt tillräckligt bra, dvs jag vet inte om jag vinner så mycket på det. Om den ändå går (upp till 50min med 5kW) så kanske det räcker?

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]