Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min Volvo V70 -01 170hk automat har gått lite ryckigt på tomgång en tid. Känns som den ska lägga av vid rödljus och rondeller.
Får inga felkoder i Vida när jag kollar där.
Så jag tänkte att jag tar av gasspjället å gör rent det. Efter rengöring och montering med ny packning så blev det bara sämre.
Den rycker fortfarande ibland, ligger å "bluddrar" på 600-700 rpm.

Sen nu efter rengöringen så har tomgången börjat vandra iväg. Här är en film på problemet.

När jag startar går den bra först. Men gasar jag till lite så börjar tomgången vandra mellan ca 1400-2000 rpm.
När jag lägger i D eller R i automatlådan så går tomgången ner och blir stabil igen. Vad har jag gjort för fel?
wanke skrev:Min Volvo V70 -01 170hk automat har gått lite ryckigt på tomgång en tid. Känns som den ska lägga av vid rödljus och rondeller.
Får inga felkoder i Vida när jag kollar där.
Så jag tänkte att jag tar av gasspjället å gör rent det. Efter rengöring och montering med ny packning så blev det bara sämre.
Den rycker fortfarande ibland, ligger å "bluddrar" på 600-700 rpm.

Sen nu efter rengöringen så har tomgången börjat vandra iväg. Här är en film på problemet.

När jag startar går den bra först. Men gasar jag till lite så börjar tomgången vandra mellan ca 1400-2000 rpm.
När jag lägger i D eller R i automatlådan så går tomgången ner och blir stabil igen. Vad har jag gjort för fel?

Har du monterat allt rätt?
Hur rengjorde du?

Hade liknande problem jag med. Fick rengöra igen o byta packning igen.
Ja jag har monterat allt som det satt och på rätt vis är jag säker på.
rengöringen gjordes med bromsrengöring (bräkleen) och tandborste tills det blev skinande rent.
Har monterat bort det två gånger redan.
Första gången satte jag tillbaka gamla packningen och trodde såklart att de var felet och andra gången med en ny packning och väldigt noga. Men ändå samma resultat.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]