Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hei Forum
Takk for at jag fikk bli medlem her.
Jag trenger litt råd och veiledning da jeg ikke er expert på hverken Volvo eller bilar.
Jag er Norsk och flyttat til Sverige och er inte olje miljonær , men har lyst på en volvo til rundt 25.000.-
Det er vel V70 eller S80 automat som jag tenker mest på , men det finnas en del forskjellige motorer,och er det någon motortyp man foretrekker eller skal holde seg undan ? och hva med bifuel? jag er veldig tacksam for råd från dere her inne med erfaring .
Hej,

Är du intresserad av bensin eller diesel då det gäller motorn? Dieselbilar har högre skatt I SE. Personligen så gillar jag 2,5T-bensinmotorn,(5 cylindrar, 2,5liters slagvolym, turbo) bra effekt, hållbarhet och en hygglig förbrukning. S80 eller V70 beror väl helt och hållet på vilket behov av lastkapacitet du har.
25k, då är det typ årsmod. max 04 som gäller då...
S80 finns som T6, men automaten är rätt skrot i den(för klen), T5 finns både på S80, S60 och V70N och är en rolig motor. Lättryckarna(2.5T) är rätt ok också. Sugmotorerna är bara deprimerande om man är van med lite roligare saker :P Och inte drar dom mindre bränsle heller....
Dieselmotorerna är rätt robusta dom också, men då har du en skyhög skatt istället. En diesel i dom prisklasserna/årsmodellerna är inte värt det enligt mitt tycke.

S80 eller V70N beror som sagt helt på dina lastbehov. Samma bil i grunden.

Sen finns ju S70/V70(97-00) också om du vill komma ner ytterligare i inköpspris. Det är fina bilar det :D :D
Beror också lite på dina körcykler, många korta sträckor till o från jobbet a 2,5 kilometer och ingen dragbil till Husvagn osv?
Då tycker jag 170 hk är den ultimata motorn. Slipper turbo till exempel som jag personligen inte har någon vurm för.
Skall du dra släp osv så är 140 hk motorn bättre då den är starkare i dom registren som behövs för det ändamålet.
Gillar du en liiten spark i baken när du trycker på gasen så är 2,5T motorn helt OK.
För mig går Diesel helt bort..... alltid.
Men samtliga dessa motorer är kanske en av världens bästa ......
V70 är alltid det vettigaste alternativet med avseende på utrymme....man behöver det extra utrymmet oftare än vad man anar innan man haft en.
Jeg takker så langt for svar , dette er kjempefint. jeg trenger ingen bil for slep, men alltid praktisk med stasjonsvogn. jeg kjører heller ikke så mye kanskje 12k i året. jeg så også at det var dyrt med beskatningen her i sverige på diesel , har sett på noen xc70 og beskatningen har liggit på ungefær ca 7000.Det virker som at dere snakker varmt om 2,5 motoren ,så jeg skal høre på rådene jeg får fra dere. jeg ser också at her i sverige så er det mange biler i denne kategorien som har kjørlængd på ca 250k-350k och har vel for egen del satt en grense på ca 250k som har servicebok
( dere er tydelig bettre på dette i sverige enn i norge) har också sett i annonser at mange har problem med automat lådan , når skiftade man til ny typ låda ?
Kan inte så mycket om automatlådorna på P2orna, men däremot är dom elektroniska gasspjällen rent skrot upp t om ~02 tror jag det var, eller 03... Så tittar på en bil mellan 99-03, se till att spjället är bytt till ett med gul etikett. Dom brukar ge upp mellan ~18000-30000 mil(stor variation, jupp..)

wissel, vart har du fått för dig att 140hk'n är bättre än 170hk'n i lägre varv? Detta var sant på 10V(94-98), men 99+ så blev även 140hk'n 20V som är exakt samma motor som 170hk, förutom att programvaran är spärrad så spjället bara öppnar max uh... 60 eller 70%, medans 170hk'n öppnar 100%. Med andra ors så är 170hk'in exakt likadan som 140hk'n om du bara gasar 60-70%.
Lucif3r skrev:Kan inte så mycket om automatlådorna på P2orna, men däremot är dom elektroniska gasspjällen rent skrot upp t om ~02 tror jag det var, eller 03...
ETM (Electronic Throttle Module), d.v.s. det problematiska gasspjället, finns på turbomotorer t.o.m. MY -01 och sugmotorer t.o.m. MY -02. Det ersattes av ETA (Electronic Throttle Actuator) som visat sig funka bättre.
Du frågar också om BiFuel. Om du inte tänker köra i norra halvan av Sverige kan det fungera med fordonsgas, CNG. Norr om Uppsala fanns det bara 5 stationer som sålde fordonsgas när jag kollade senast. Och dom kommunerna där det fanns låg inte nästgårds med varandra. Långt därifrån!
Om du däremot tittar på en FFV, alltså en E85-bil, så har du det bättre förspänt. Det finns mer än 1800 stationer i Sverige med E85.
Motorfästen XC60 -17

Har verkligen det övre spruckit, det är […]

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]

Precis, det är fälgarna jag nämnde.[…]