Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja som rubriken lyder..kan man montera 286mm skivor i fram om det sitter 305mm från fabrik? Funkar det med bromsok och belägg?

Bilen i fråga är en Volvo Xc70 -07
Nej, det kan du inte utan att byta fästet som bromsoket sitter i. Du vill få en mycket sämre bromseffekt om du gör det, samtidigt som belastar bromsklossar och bromsoket felaktigt. Vad är tanken bakom detta?
Klart att det går att montera dem. Det är samma ok och belägg till båda skivorna. :D
Det som skiljer är ok-hållarna. Finns dock många på skroten att välja bland, då de flesta vill göra tvärtom.
Även bromsskölden kan variera. Kommer inte ihåg detta.
Bilprovningen märker inget, så länge bromsarna tar som de ska.
Är det verkligen så stor skillnad i bromsverkan? Minns att jag reagerade på detta när Polestar började med trim till V70n. Då fanns D5 med 185 hk som ofta hade större bromsskivor (16") och 2.4D med 163 hk som hade mindre skivor (15"). Båda gick att polestartimma till 205 hk, och då tyckte tydligen Volvo att de små skivorna dög även till 205 hk?
frasse4 skrev:Är det verkligen så stor skillnad i bromsverkan? Minns att jag reagerade på detta när Polestar började med trim till V70n. Då fanns D5 med 185 hk som ofta hade större bromsskivor (16") och 2.4D med 163 hk som hade mindre skivor (15"). Båda gick att polestartimma till 205 hk, och då tyckte tydligen Volvo att de små skivorna dög även till 205 hk?
Grejernas skick spelar större roll i min erfarenhet. Jag tyckte bromsarna på nuvarande bil var rätt dåliga när jag bytte trots att de är en storlek större. Men då hade jag bytt klossar och skivor runt om och motionerat alla ok ordentligt ett år tidigare på förra bilen. Nu bytte jag belägg fram och motionerade oken i samband med bytet till vinterdäck och det gjorde rejäl skillnad.
Volvo har, eller har åtminstone haft, stoppsträckan från 100-0 på P3-bilarna på deras specifikationssida. Har för mig jag jämförde några olika bilar och de alla hade mer ganska samma stoppsträcka, kring 39 meter om jag minns rätt (100 km/h ≈ 28 m/s för övrigt). När det gäller originalbromsar så har skivstorleken ingen avgörande betydelse. Anledningen till att större motor medför större bromsar är för att en stark motor snabbare hinner upp i fart vilket gör att små bromsar inte skulle kunna hantera upprepade inbromsningar medan större bromsar kan det.

Så i teorin går det att montera skivorna men om det är särskilt klokt vet jag inte. Sälj skivorna du har på tradera och köp nya grejer från mister auto, skulle tippa på att du får rätt grejer på bilen med pengar i handen till övers.
Schmoyoho är inne på helt rätt väg. Jag skulle vilja påstå att samtliga bromsar, oavsett skivstorlek kan bromsa med ett så stort moment att däckets friktion till vägbanan släpper, d.v.s. hjulet låser sig och ABS tar över. Orsaken till större bromsskiva är således inte att få ett större bromsmoment, utan istället få en större massa som kan ta upp mer friktionsvärme samt större kyl-yta, något som behövs vid upprepade återkommande hårda inbromsningar, kanske p.g.a. sportigare körning.

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]