Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magren
#112500
Tjoho. Kan man montera IPF 930 med hel/halvljus (170/100w) och samtidigt utnyttja originalknappen för extraljus eller måste man mecka dit en egen knapp samt tjuva reläströmmen från lyskablarna (hemska tanke).
av jbl
#112552
På dessa bilar är det enklast att köpa Volvos ledningssats med innehållande kablage, relä, knapp.

Vid stora effektuttag får man byta ut relät samt strömkablar till lämplig storlek. Knappen trycks bara dit där extra knapparna sitter framför växelspaken.

Vid luftfilter burken sitter det en kontakt öppen för extralyse behov.
av Magren
#112592
Ok, jag ska försöka förtydliga min något luddiga fråga :wink:
Kan man utnyttja volvo extraljusknapp som sitter på canbussen för att styra IPF extralysen som har både helljus (170w) och halvljus (1oow) eller funkar den knappen bara till "vanliga" extraljus med en tråd?
Extralysena ska alltså även kunna lysa när man kör med halvlyse på.


Hur funkar kontakyen som sitter vid luftburken?

/Marcus
av Pelle
#112641
När strömbrytaren är i påslaget läge och helljuset är på så lämnar den styrström till reläet...

Så du måste nog fundera ut en annan lösning för din tänkta kopplling.
Användarvisningsbild
av Amapola
#112649
Det finns speciella ledningssatser till dessa extraljus. Sen är det så att de starka lamporna (170/100W) är avsedda att kunna användas vid olika väderförhållande. Klart väder=170W. Dimma/snöfall=100W. Men, observera, detta gäller endast på avlysta specialsträckor! De är alltså inte godkända på allmän väg. Dessutom har vi som bekant en lag som förbjuder oss att använda mer än två strålkastare på halvljus, tycka vad man vill om det.
Användarvisningsbild
av ER
#112736
Amapola skrev:Det finns speciella ledningssatser till dessa extraljus. Sen är det så att de starka lamporna (170/100W) är avsedda att kunna användas vid olika väderförhållande. Klart väder=170W. Dimma/snöfall=100W. Men, observera, detta gäller endast på avlysta specialsträckor! De är alltså inte godkända på allmän väg. Dessutom har vi som bekant en lag som förbjuder oss att använda mer än två strålkastare på halvljus, tycka vad man vill om det.
Nåja man kan ju ha 100W på helljuset i dom fall vitt glas och/eller 170W lampa ger den berömda vita väggen. Är ju inte meningen att man skall ha 100W som komplement till ordinarie halvljuset utan bara kunna skifta mellan dessa lägen, dock lär ju inte detta hjälpa då dom väl inte har E-märkning och monteras dom efter 1/1-05 är det endast 55W lampa och E-märkning som gäller enligt lag. Att det sen i realiteten är fritt fram ändå är en annan sak. trotts att lagligt xenonkonverterade Big Knick är både billigare och lyser lite mer.
av Magren
#112747
Tack för era synpunkter. Kan väl tänkas att man monterar en vippbrytare på ett bra ställe för att kunna välja mellan 100 och 170w om det blir IPF till vintern.
av Magren
#112816
Förresten funkar det med 3x170w det blir ju sjutton över 35A mer förbrukning. Hänger generatorn med?
Användarvisningsbild
av falcon
#112880
Du kan använda orginal knappen för att styra relät, sedan plockar du matarströmmen från + polen som finns bredvid säkringsboxen.Finns det 2st effekt lägen på så vet jag inte.
Användarvisningsbild
av AWWD
#112888
Magren skrev: Extralysena ska alltså även kunna lysa när man kör med halvlyse på.
/Marcus
Farbror polisen kommer inte att gilla detta...

/AWWD
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]