Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Inte? Jag byter alla fyra när två av däcken är tillräckligt utslitna. Skulle jag göra som dom yrkesförare du sett (många seriösa håller nog ändå säkerhet högt och har bäst däck bak.) skulle jag kunna köra längre innan jag byter. Alltså genom att skifta och sätta dom bättre däcken fram för att slita ner dom lika mycket.

Märkligt att du väljer att tro på vissa yrkesförare men inte på experter.
av Exyzäta
joel80 skrev:Inte? Jag byter alla fyra när två av däcken är tillräckligt utslitna. Skulle jag göra som dom yrkesförare du sett (många seriösa håller nog ändå säkerhet högt och har bäst däck bak.) skulle jag kunna köra längre innan jag byter. Alltså genom att skifta och sätta dom bättre däcken fram för att slita ner dom lika mycket.

Märkligt att du väljer att tro på vissa yrkesförare men inte på experter.
Kallar du dig själv för expert? Som yrkesförare har jag olika däck på fram (styrmönster) respektive drivhjulsaxel (drivmönster). Men det är ju jag det.

PS: Men du kanske syftade på icke svenskfödda taxiförare när du pekade på yrkesförarna?
Användarvisningsbild
av joel80
Nej för i helvete.. Men så gott som varenda expert säger bäst däck bak!

http://www.ntf.se/konsument/default.asp ... 281&katID=

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... -bak-29192
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... e-dack-bak

http://www.radron.se/artiklar/Sa-ska-dacken-sitta/

Alltså du litar mer på taxichaffisar med ekonomiskt intresse än t.ex NTF och Vägverket.
av jwiss
På en lastbil/buss har man ju enkelhjul fram och dubbla bak, det är värre om ett framhjul får punktering än om ett bakhjul (av 4) bakhjul får det, man har väll ofta högre tryck per däck fram? 6,5 ton / axel (3,25 ton per däck) mot 10 ton bak (2,5 ton per däck).

För att kunna styra bilen måste både fram- och bak-hjulen ha grepp, man ändrar färdriktning genom att framhjulen vrider sig i förhållande till bakhjulen. Om någon (valfri) axel tappar grepp tappar man styrförmågan.
av Yaniz
rid54 skrev: men det kräver van förare med tungan i rätt mun.
Helt underbart idiom :wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
:shock:
Yaniz skrev:
rid54 skrev: men det kräver van förare med tungan i rätt mun.
Helt underbart idiom :wink:
Skulle tro att det är en nödvändighet för att över huvud taget kunna framföra ett fordon av vad för slag det än vara
Användarvisningsbild
av joel80
jwiss skrev:På en lastbil/buss har man ju enkelhjul fram och dubbla bak, det är värre om ett framhjul får punktering än om ett bakhjul (av 4) bakhjul får det, man har väll ofta högre tryck per däck fram? 6,5 ton / axel (3,25 ton per däck) mot 10 ton bak (2,5 ton per däck).

För att kunna styra bilen måste både fram- och bak-hjulen ha grepp, man ändrar färdriktning genom att framhjulen vrider sig i förhållande till bakhjulen. Om någon (valfri) axel tappar grepp tappar man styrförmågan.
Jag har väldigt dålig koll på vad som gäller för sånna fordon. Det jag predikar ;) om gäller personbilar.. Och dom länkar och videos som jag gett har också bara handlat om personbilar. Fysikens lagar gäller ju även tyngre fordon... Men antalet hjulpar och sånt bör säkert också spela in. :)
av Exyzäta
joel80 skrev:
jwiss skrev:På en lastbil/buss har man ju enkelhjul fram och dubbla bak, det är värre om ett framhjul får punktering än om ett bakhjul (av 4) bakhjul får det, man har väll ofta högre tryck per däck fram? 6,5 ton / axel (3,25 ton per däck) mot 10 ton bak (2,5 ton per däck).

Jag har väldigt dålig koll på vad som gäller för sånna fordon. Det jag predikar ;) om gäller personbilar.. Och dom länkar och videos som jag gett har också bara handlat om personbilar. Fysikens lagar gäller ju även tyngre fordon... Men antalet hjulpar och sånt bör säkert också spela in. :)
När du började joddla om yrkesförare trodde jag du menade just förare av tunga fordon. Yrkesförare av andra kategorier med personbilar är väl oftast taxiförare och de kör tycker jag under all kritik fruktansvärt dåligt med noll tolerans mot andra bilister.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej nej.. :)
Det var som svar på intruder1400's påstående om att "yrkeskåren" skulle sätta bäst däck fram jämt. Eftersom vi pratar om "vanliga" bilar antar jag då att han menar yrkesförare av personbilsfordon.

Yrkesförare, om man t.ex kollar på taxi eller budbilsförare vet jag inte om jag alltid ser som ett föredöme och några som skulle ha extra koll på säkerhet. Då går jag hellre på NTF, Trafikverket eller andra experter.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.