Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Finaly så har jag kört Vida Dice och det gav ingenting inga fel hittades...
av Cox
Då har du inga fel utan någon har snott siffror och bokstäver från din display, troligtvis Trump den oberäknelige typen.

Klart skumt fel iaf kollat samtliga kontakter ett varv till ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Schmoyoho
Går det inte att testa CEM:s kommunikation med styrenheterna eller något sånt? Finns något självtest under CEM -> Avancerat. Om inte annat kanske det avslöjar om det är fel på själva CEM?

Funkar kommunikationen med styrenheterna i övrigt? Kan du t.ex välja styrenheten för park.hjälpen och få några värden för sensorerna?
av Cox
Det borde visas när vida börjar kommunicera med bilen, vid start av diagnos då läses ju allt in

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av oldtimersmc
Min kompis som kört vida mycket blev flintskallig och anlade helskägg under testet och kollade det mesta men blev inte klok på vad som kunde fela. Ps märkte att det inte var ngt backljus när jag backade ut från hans gård.
De e antagligen Trump och då e re bara å skrota bilen.

Skall dubbelchecka rubbet.
Har dock en Olds som jag har andra problem med som får ligga först i prio då vintern börjar krypa på.
Ps Hjälpte min bror i helgen att SWE konvertera en MY11 CS mussecab + att sätta i en bakruta i cabben som Dallas solen smält lös= mycket arb.
av Schmoyoho
Nu har jag en S80, men mest sannolikt ser det likadant ut för din bil, och där är det CEM som styr backljuset genom ett relä. Så att backljusen saknas tycker jag i min oprofessionella åsikt låter som fel på CEM. Tidur, backljus och parkeringssensorer är ju inga ting som någon som helst samverkan med varandra, även där är den enda gemensamma nämnaren att de på något vis bör ha någon gemensam korsning.

I VIDA går det f.ö att testa både CEM (vet inte exakt vad men det finns som sagt ett test) samt att starta individuella lampor, bara för att se om det funkar på den vägen.

Edit: oprofessionella åsikt ska det förstås stå :oops: , är blott en saktyckare
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
Första gången som jag har varit med om att använda vida så jag kan bara referera till vad han som körde testet sade.
den indikerade inga fel på cem men skall skaffa en egen har dock bara win10 datorer och det verkar vara svårt att hitta de som kör win 10, alla verkar kräva win7
av oldtimersmc
Hmm backsensor och backljus känns ju som att det finns ett samband. Lägg in backen tänder backlampan och borde då messa p-sensorerna att vakna till alt bjuda dem på ström. Backlägesindikatorn bör ju hålla till vid växellådan och den sitter ju under / runtikring avgaskylaren EGR och termostat eländet som jag har bytt, kan ju vara så att jag missat ngn koppling i den häraden.
av andersuw
oldtimersmc skrev:Första gången som jag har varit med om att använda vida så jag kan bara referera till vad han som körde testet sade.
den indikerade inga fel på cem men skall skaffa en egen har dock bara win10 datorer och det verkar vara svårt att hitta de som kör win 10, alla verkar kräva win7
Du bör skaffa en version av VIDA som körs i en virtuell maskin. Då är det inga problem med Windows 10. Jag har det installerat på det viset, ursprungligen med Windows 7 på datorn men i efterhand uppgraderad till Windows 10 utan att det medförde några bekymmer för den virtuella maskinen. Det är hur som helst bäst att köra VIDA i en virtuell maskin eftersom programmet är rätt känsligt för vad som i övrigt kan vara installerat på datorn. I en virtuell maskin får den s.a.s. vara ifred. Jag köpte det paket jag länkar till nedan. Lite dyrare än andra men det är bra grejer och den som säljer är också bra att ha att göra med.

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Det man normalt får är en engelsk version men säljaren kan även vid behov tillhandahålla svensk, dock utan EWD (Electric Wiring Diagrams). Jag löste det så att jag lade den engelska versionen på min portabla (den jag använder när jag läser ut bilen) och den svenska på den stationära. Bra att ha info om vad grejerna heter på "Volviska" på båda språken.
av andersuw
oldtimersmc skrev:Hmm backsensor och backljus känns ju som att det finns ett samband. Lägg in backen tänder backlampan och borde då messa p-sensorerna att vakna till alt bjuda dem på ström. Backlägesindikatorn bör ju hålla till vid växellådan och den sitter ju under / runtikring avgaskylaren EGR och termostat eländet som jag har bytt, kan ju vara så att jag missat ngn koppling i den häraden.
På P2-bilarna finns det en särskild konfigurationsfil som håller reda på vad bilen har för utrustning. Kanske finns det något liknande även på V70 II. Om det blir fel på några bits i den filen kan det tänkas att bilen plötsligt tror att den saknar viss utrustning. Kanske behöver detta inte heller innebära att bilen sätter felkod. Detta är bara en hypotes men Volvo ÅF borde rimligen kunna kolla att den fil som anger vilken utrustning bilen har stämmer med den motsvarighet som Volvo torde ha lagrad på sina servrar. Omladdning av CEM torde också vara ett alternativ att pröva i ett sådant här fall.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
740 som krånglar

231 så är det något fel på […]

Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]

Automatlådan fast i "P"