NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KlantenV502005
Hej!
Har en Volvo v50 ifrån 2005 som rullar men tyvärr är mittkonsolen sönder. Jag prövade att byta ut den men tyvärr verkar det vara ett större elfel som enligt verkstaden där jag bor skulle kosta ca 15000kr att reparera. Jag tycker det är lite mycket att lägga på en bil som jag kör 5km om dagen och dessutom över 10 år gammal.
Min fråga är om någon vet hur man trots att mittkonsolen är sönder kan göra att fläktarna i kupen kommer igång. Eftersom nu när det börjar bli vinter blir det snabbt immigt och det skulle vara toppen om fläktarna kommer igång. Radiofunktionen kommer jag åt via ratten så det är inga problem men som sagt dessa fläktar skulle vara väldigt skönt att få igång utan att behöva lägga ut 15000kr på en bil som i alla fall kommer att skrotas oktober 2017 då den ska till bilprovningen nästa gång!
Tack på förhand för era svar.
av boney
Vad är det verkstan ska laga/byta? Vilken komponent alltså.
Om det är panelen med knappar och rattar i mittkonsollen så kan det vara värt att kolla på skroten efter en ny. Jag vet inte om det går att byta rakt av men det är värt att testa i alla fall.
Tack boney, men jag har redan provat med en annan mittelkonsol men den fungerade inte heller. På verkstan sa dom inte vad namnet på felet bara att det är ett komplicerat generellt elfel som är dyrt att åtgärda! Men tycker dock det borde gå att få igång fläktarna så att dom blåser utan att behöva åtgärda ett komplicerat elfel för 15000kr.
av boney
Hmm jag skulle nog råda dig till att kolla med några andra verkstäder och inte bara en.
De finns de verkstäder som bara är ute efter pengar och byter dyra prylar som egentligen går att laga för att det är för jobbigt att laga delen än att byta hela.
Som exempel så var mina bussningar till länkarmarna slut så då ville de byta hela länkarmarna för 1800 kr/st istället för att byta den trasiga bussningen som kostar ca 3-400. Totalt skulle det kosta 8000:- jag gjorde det själv med begagnade länkarmar från skroten för en bråkdel av priset.

Vill du bara få igång fläkten så kanske du kan sätta ström direkt på fläktmotorn men den sitter väldigt jobbigt till om jag förstått det rätt. Puss att du då bara får en hastighet. Allt eller inget. (Beroende på hur kunning inom el du är)

Om jag vore du så skulle jag ta reda på exakt vad felet är och sen kolla vad jag kan göra själv för att få ner priset så mycket som möjligt.
Jag skulle inte acceptera "komplicerat generellt elfel som är dyrt att åtgärda" som svar.

[Edit] jag googlade lite och hittade någon som haft liknande problem. Men bara ibland.
Han hadde tagit dän cem boxen och satt tillbaka den igen vilket löste hans problem.
Kolla säkringarna och relärerna där.
Kan ju va värt att ta en titt på det.

Enklast är väl skaffa delen via en bilde[…]

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]