Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jooohaaaan
Köpte mig en volvo 740 igår som kamremmen var av på (B230F) bytte kamremmen och har nollat motorn. Men nu vägra bilen att ge gnista.. Har 12v på bägge kablarna vid spolen med tändning på. Har bytt och testa så att följande delar funkar i en annan bil: Tändspole, Hallgivare, Tändmodul och har även provat byta tändbox utan framgång. Vet inte vart jag ska leta mer men all hjälp uppskattas!!
av sicnarf
Du får ingen gnista och ingen bensin kommer fram när du kör på startmotorn? ............OK, men du har inte hallgivare in din 90a. Så frågan är om du bytt vevaxelgivare? Gör det annars för den har med gnistan och bränslet att göra.
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 0317438181
Vill du ta bort larmfunktionen så ta bort de 3 säkringarna som sitter under plastpanelen under rattstången.
Användarvisningsbild
av lennarte
På dessa modellen kan man "ta ut" felkoder på fel i tänd och bränslesystem. Dock får man inte ut koder om felet uppkommit när bilen stått still. Däremot kan man även gör en funktionstest på vissa detaljer via diagnostikboxen. Läs under "Diagnostikfunktion 2" under felkoder tändsystem.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Där kan du (bl.a) kolla om vevaxelgivaren fungerar eller ej. Du kan även ohmmäta den, tror det ska vara runt 170 ohm, har jag för mig. Då mäter du genom att dela på kontaktstycket som är vid vindrutespolarslangarna på torpedplåten mellan motorn och bromsservon
Användarvisningsbild
av lennarte
Säkring 1 (11/1) styr mycket i LH2,4, bl.a ström till bränslerelät. Bränslerelät i sin tur ger ström till bränslepumparna när det relät får signal från boxen att motorn "går runt" (vevaxelgivaren). På schemat nedan ser man att det går ström över tändningen via (inte genom) säkring 11/13 till både bränslebox (472/35) och tändninsbox. Kan vara någor met tändlåset också. 11 är säkringscentralen och 13 är säkring 13
insprutning LH2,4.gif
insprutning LH2,4.gif (128.76 KiB) Visad 869 gånger
260/6 är tändningsboxen stift 6 och 419/4 slutsteget/tändmodut stift 4. Där ska alltså vara ström med tändning på

Spann vidare på ”ynklig” och j&a[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]