Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Många stirrar sig blinda på topphastighet och 0-100. Inte riktigt det som är första prioritet på en bra polisbil. Bilen ska vara trygg i höga hastigheter med upp till 300kg extra vikt, bromsarna ska klara av full gas, hård inbromsning, full gas, hård inbromsning (med den extra vikten dessutom) chassit ska vara balanserat, den ska vara ergonomiskt bra utformad för att sitta länge i etc. etc.

motoreffekten i en XC70 duger för det mesta alldeles utmärkt. Biljakter avbryts om det går för snabbt ändå. I slutändan handlar utryckningskörning inte om att spara sekunder med en snabb bil, utan att köra säkert och komma fram öht. Jag har svårt att tro att Skoda Superb klarar av de påfrestningar som ställs, mer än att den har bra utrymmen, fyrhjulsdrift och bra motor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KrilleW skrev: Jag har svårt att tro att Skoda Superb klarar av de påfrestningar som ställs, mer än att den har bra utrymmen, fyrhjulsdrift och bra motor.
Vad är det som ballar ur på en Superb om man kör hårt, men som håller bra på en Volvo ?
Användarvisningsbild
av MartinS
Man kan ha vad som helst som polisbil, alla är bra på något, en del är t.ex. billiga :)

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja man kan väl ha 4-5 st sådana eller 1 st X5. Vilket som är effektivast kan man ju alltid fråga sig.
av KrilleW
VolvoB20 skrev:
KrilleW skrev: Jag har svårt att tro att Skoda Superb klarar av de påfrestningar som ställs, mer än att den har bra utrymmen, fyrhjulsdrift och bra motor.
Vad är det som ballar ur på en Superb om man kör hårt, men som håller bra på en Volvo ?

Ta med dig fyra bastanta polare och provkör en XC70 och en Superb, och kör lite "inspirerat" så kommer du känna skillnaden. På det kan du dessutom lägga till att Volvo har ett specialutvecklat chassi som är framtaget för att leva upp till polisens höga krav på körbarhet.
En fullastad bil kan bli direkt obehaglig att köra snabbt.
av KrilleW
fjohan82 skrev:
KrilleW skrev:Biljakter avbryts om det går för snabbt ändå.
Eller hur.... https://www.youtube.com/watch?v=FxZX3sF5r20

Först och främst så är det där inte en biljakt eftersom Porschen inte försöker sticka. Och som sagt kolla omgivningen. 110-väg, bra ljusförhållanden, avsaknad av trafik etc. Med andra ord optimalt att kunna köra snabbt. Tror du på riktigt att det skulle vara någon skillnad om polisen i Sverige körde Audi RS6, att man jagar bilar i 250 kmh - bara för att man kan?

Idag avbryts 9 av 10 biljakter om det börjar gå över 150 kmh.
Användarvisningsbild
av fjohan82
KrilleW skrev:
fjohan82 skrev:
KrilleW skrev:Biljakter avbryts om det går för snabbt ändå.
Eller hur.... https://www.youtube.com/watch?v=FxZX3sF5r20

Först och främst så är det där inte en biljakt eftersom Porschen inte försöker sticka. Och som sagt kolla omgivningen. 110-väg, bra ljusförhållanden, avsaknad av trafik etc. Med andra ord optimalt att kunna köra snabbt. Tror du på riktigt att det skulle vara någon skillnad om polisen i Sverige körde Audi RS6, att man jagar bilar i 250 kmh - bara för att man kan?

Idag avbryts 9 av 10 biljakter om det börjar gå över 150 kmh.
Läs vad du själv skrev. Härmed sätter jag punkt för mig i denna tråd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KrilleW skrev:
VolvoB20 skrev:

Ta med dig fyra bastanta polare och provkör en XC70 och en Superb, och kör lite "inspirerat" så kommer du känna skillnaden. På det kan du dessutom lägga till att Volvo har ett specialutvecklat chassi som är framtaget för att leva upp till polisens höga krav på körbarhet.
En fullastad bil kan bli direkt obehaglig att köra snabbt.

Jag tycker Skodan är rätt tight satt i hjulupphängningen, speciellt RS modellerna som gör 250 km/h. Faktiskt så att väghållning/prestanda går före komfort, volvon är ju lite tvärs om där. Sen kan man ju montera på väghållningskitt på dessa bilar också.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 22
Bromsbelägg

Aldrig sett något annat än att bromsbel[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]