Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
Lyckades tjata till mig elektrisk motorvärmare av försäljaren, så tänkte montera laddare själv, men läste sedan på volvos hemsida att det inte går att montera laddare och motorvärmare tillsammans? Är det bara för att "orignal" laddaren endast har en ingång i laddaren och inte kan "dela" kablaget vidare?

Ordinarie V40
Bild

Bilias
Bild
Användarvisningsbild
av germanbug
Jag köpte min V40 T2 -14 i somras. Och jag fick både elektrisk motorvärmare och laddaren (Calix) installerad vid köpet av volvoåterförsäljaren. Och jag har även bränslevärmaren. Och det var lite av den anledningen att säljaren rekommenderade att jag också skulle ha laddaren, då bränslevärmaren fanns i bilen och drar ström vid användandet av den.
Så det var inga problem alls. Och det fungerar helt perfekt alla sakerna.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
germanbug skrev:Jag köpte min V40 T2 -14 i somras. Och jag fick både elektrisk motorvärmare och laddaren (Calix) installerad vid köpet av volvoåterförsäljaren. Och jag har även bränslevärmaren. Och det var lite av den anledningen att säljaren rekommenderade att jag också skulle ha laddaren, då bränslevärmaren fanns i bilen och drar ström vid användandet av den.
Så det var inga problem alls. Och det fungerar helt perfekt alla sakerna.
Undra hur de gjorde då, eller om de bytt delar i satsen sen dess?
Användarvisningsbild
av germanbug
Jag såg också i efterhand att enligt på volvos hemsida så fungerar det inte. Men det gick bra ändå tydligen.
Jag hade även läst att det inte gick att kombinera el-värmaren och bränslevärmaren. Och det frågade jag försäljaren om vid köpte. Men det var inga problem alls med det sa han. Så jag vet inte vad det är som inte passar ihop eller går att kombineras tillsammans.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
germanbug skrev:Jag såg också i efterhand att enligt på volvos hemsida så fungerar det inte. Men det gick bra ändå tydligen.
Jag hade även läst att det inte gick att kombinera el-värmaren och bränslevärmaren. Och det frågade jag försäljaren om vid köpte. Men det var inga problem alls med det sa han. Så jag vet inte vad det är som inte passar ihop eller går att kombineras tillsammans.
Får man fråga vad du betalade för att montera laddaren tillsammans?
av Rådlös
En gissning: Det skulle kunna vara så här att laddaren är ju i drift så länge anslutningskabeln sitter i stolpen/vägguttaget. Då är ju faktiskt värmaren också igång "hela natten". Och det är ju inte riktigt tänkt så. Värmaren är mera avsedd för 2 - 3 timmars drifttid, max.
Om min hypotes håller, så kommer man ju förbi det med en timer, men då blir det rätt så omfattande installation även om det är fullt möjligt. Alltså att batteriladdaren är "TILL" hela tiden som kabeln är ansluten medan värmaren bara går ett par timmar innan man skall åka iväg.

Någon funderade på att laddaren bara har en ingång och inte kan grena av till nästa förbrukare. Och det skulle vara orsaken till att Volvo säger att det inte går. Men man sätter en Y-koppling redan före kabeln till laddaren.

Till den som funderar: En motorvärmare är inte avsedd för långtidsdrift. Den riskerar att brännas upp om den är ansluten för länge. Fråga mig, jag har bränt två stycken och en tredje var redan trasig när jag köpte bilen, begagnad.
av Schmoyoho
Lite OT men du som har koll på det, rådlös, har motorvärmare en begränsad livstid i form av att den håller ca x antal tusen timmar, eller far den illa av att vara kontinuerligt i drift under längre perioder?
Användarvisningsbild
av germanbug
Laddaren blir inkopplad då man slår på timern eller kopplar i själva motorvärmarsladden. Och laddaren är ju tänkt att underhållsladda batteriet. Alltså inte ladda ett tvärslut batteri varje gång den ska användas. Och då behövs det inte en massa timmar till laddaren för att ladda upp batteriet. Underhållsladdning räcker oftast med den eller de få timmar som motorvärmaren är igång. För sen laddas ju batteriet när man väl kör med bilen.
av Rådlös
Jag är övertygad att en motorvärmare bara är avsedd för korttidsdrift, med dom erfarenheter jag har. Naturligtvis kan jag utveckla det mera, men det kan vi ta någon annan gång där jag har bättre tid och mer energi att skriva långa berättelser.
Så det är möjligt att jag återkommer i ämnet.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]