Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du får väga in flera aspekter i det hela dvs om det är värt att ha en T6 eller ej.
Är förmodligen den mest driftsäkra motor Volvo byggt. Mycket trevlig gång och acceleration.
Drar faktiskt lite med bränsle i förhållande till storlekar och hk.

Min V70 T6 2012 drar ca 1 litern blandad körning. Har en 2015 V70 D3 manuell hemma nu och den drar enligt mätaren 0,7 samma körning som med T6:an dvs samma sträckor osv. I förhållande till det känns den faktiskt snål.

Betalar just nu 640kr/mån i försäkring

V70 T6 har en lite större service vid 12000mil 7000kr istället för mina vanliga 3100kr. Större service vid 24000 mil.
Dieslarna är dyrare i service och sedan är skatt och försäkring ganska lika.

Är det värt det?

Kör du mycket landsväg så går den snålt så skulle jag ta den rakt av. Mycket stad så kanske en diesel skulle vara bättre.
Utan tvekan roligare att köra. Min används som en familjebil då lastutrymme, baksätet, stolarna är sköna och den är mycket trygg. Ingen räcer men tanken är inte det heller.
En av de bättre bilar jag någonsin ägt men naturligtvis önskar jag den dragit lite mindre. Drar den 2dl/mil mer än en exempelvis d5 så blir det ca 5000kr skillnad per år. För mig så kostar servicen på diesel 800-1000kr mer än på denna och skatten på dieseln är ytterligare 600kr/år så 5000-1600=skillnad på 3400kr per år eller 280kr/månad i mer kostnad än en D5. Enligt
Mona beräkningar så blev det så här.
Skillnaden i servicekostnad verkar variera. Ett exempel är min om den servas i Örebro på Rejmes ville de ha 3800kr och Rejmes i Lindesberg ville ha 3000kr. Samma service och samma åtgärder men olika pris.
Verkar bero på var i landet man befinner sig. Sköljning av automatlåda: 3200 kr på en mindre ort i norr för mig, 4500 kr för en Stockholmsmedlem med samma låda. Aukt. volvo-verkstäder i båda fallen.

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]