Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
Ett mindre batteri är lättare att hålla fulladdat, dvs dom håller längre.
Dessutom är dom normalt lite billigare.

Bara det inte är för litet.
av andersuw
Nej tvärtom. Ett stort batteri är lättare att hålla nära full laddning (i procent räknat). Samma strömuttag ger mindre förlust av laddningsgrad om det tas från ett större än från ett mindre batteri. Det större batteriet får därför mindre djupa urladdningscykler och bör därför hålla längre, allt annat lika. Om det sedan lönar sig att sätta i största möjliga batteri i en bil där batteriet inte behöver utstå några större prövningar (exempelvis i form av bränslevärmarkörning) skall jag låta vara osagt. Men de enda nackdelar med det större batteriet jag kan se är högre pris och högre vikt.
av Daniel73
Det är lättare att hålla ett mindre batteri på över 95% än ett stort.

Ett stort kan. An dränera på mer ström innan det blir kritiskt men om man inte gör det....
av Daniel73
Det är lättare att hålla ett mindre batteri på över 95% än ett stort.

Ett stort kan. An dränera på mer ström innan det blir kritiskt men om man inte gör det....
av andersuw
Nej det är tvärtom lättare att hålla ett stort batteri nära full laddningsgrad, precis som jag sa. Förstår inte hur du resonerar.

Här är ett räkneexempel på två batterier, ett på 50 Ah och ett på 100 Ah. Anta att de båda är fulladdade. Om vi nu drar ur 5 Ah ur vart och ett av dem har det lilla batteriet en laddningsgrad på 90 procent och det stora på 95 procent.
av Daniel73
Hur länge måste man köra om batteriet ska laddas till 95% efter en kallstart?
Kortare tid för det mindre vilket gör att även korta resor ger god laddning.

Ett batteri är inte linjärt utan dom siste 5-10% tar längre tid på sig att laddas.
av andersuw
Svaret på din fråga är att det tar kortare tid att nå 95 procent efter en kallstart med det större batteriet av skäl som jag redan beskrivit. Det faktum att laddningen inte följer en linjär kurva förändrar inte den saken. Inte heller det faktum som du i det sammanhanget glömmer, det vill säga att det större batteriet kan svälja mer laddström än det mindre vid samma laddningsgrad.

Det mindre batteriet förlorar mer av sin laddningsgrad vid samma energiuttag än det större batteriet. Alltså tar det längre tid att ladda upp det till en viss laddningsgrad, säg 95 procent, än det större.
av Daniel73
Du blandar enheter...
Du kan inte använda % och tex 5A

Jag hävdar fortfarande att det går snabbare att ladda ett litet batteri än ett större.
Användarvisningsbild
av apersson850
Daniel73 skrev:Du blandar enheter...
Du kan inte använda % och tex 5A

Jag hävdar fortfarande att det går snabbare att ladda ett litet batteri än ett större.
Du kan ju inte hålla reda på enheterna. Det var 5 Ah som han skrev om att ta ut. Och det går alldeles utmärkt att blanda med procent, eftersom ett visst energiuttag innebär en viss procent av energireserven i batteriet, fast den är mindre för ett större batteri. Dessutom är det alltså så, att kemin gör att du kan trycka på mer i det större batteriet på slutet än i ett mindre. Eftersom laddströmmen här ändå är ganska låg, har generatorn inga problem med att förse även det större batteriet med allt det vill ha. Alltså laddar du på ungefär samma tid, men du har haft ett mindre energiuttag relativt sett i det stora batteriet, och det är det som avgör livslängden.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]