Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
965:or fick delad bakaxel först när nya fronten kom 1995, så jag hade stel bakaxel på min -94.
av Arne
Då jag körde bakhjulsdrivet brukade jag lätta på gasen lagom mycket. Kör numer AWD och då är det stabilare.
De som förordar de bättre däcken bak kan jag inte förstå. Att bakändan kastar gör ju ingenting, det är värre att förlora greppet på framhjulen. Dessutom vet väl alla vilken axel som har den mesta bromskraften, det är fram och då behöver man bättre friktion där. Jag tror det var Tingvall och Co som började yra om att montera de bästa däcken bak, men han har aldrig sagt en vettig sak.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej det är inte värre att förlora grepper fram, mycket värre om man tappar kontrollen på bakdelen, det är betydligt svårare att hämta upp, plus att du i ett läge där det smäller då inte skyddas av deformeringszoner utan troligen drar in i det du krockar med sidledes, vilket är det absolut sämsta.

Vid kraftig inbromsning är det extra viktigt med bra däck bak, annars finns det stor risk att du blir omkörd av din egen bakdel.
av Arne
Förlora greppet fram och du har ingen chans att hämta tillbaks sladden. Dessutom får du längre bromssträcka.

Är man van att köra och behärskar halt väglag så förstår de flesta att man klarar sig bättre om man kan räta upp bilen då man får en sladd.
Användarvisningsbild
av joel80
Sån där övertro på sin förmåga är vad som leder till dödsolyckor!
Bäst däck bak, du fixar inte att reda ut en bakvagnssladd p.g.a vattenplaning i 100km/h!

Kolla den här, det är sjukt stor skillnad:
[youtube]Nc0K2oRjQSc[/youtube]

http://www.youtube.com/watch?v=Nc0K2oRjQSc
av Waizguy
Lite udda test det där Joel80. Första klippet vickar bilen till lite men framhjulen är vridna rakt fram hela vägen tills asfalten börjar. Det andra klippet kommer sladden när hjulen vrids starkt åt vänster och föraren följer kurvan istället för att åka rakt fram som i första klippet. Vad är det jag missar? :???:
Antingen släpper framhjulen hejdlöst rakt fram i första klippet, vilket gör att föraren skiter i att försöka svänga eller så provocerar han fram sladden i andra klippet.

Edit;
Efter att ha kollat på klippet flera gånger måste det vara så att framhjulen släpper så att det omöjliggör svängen i första klippet.

Sätter alltid mina bästa däck i fram, MEN sätter aldrig på hjul med däck som har stor skillnad i mönsterdjup mellan bak-/framaxeln. Det ska vara jämnt slitage.
Senast redigerad av 1 Waizguy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Däcken släpper i första klippet så bilen fortsätter rakt fram. Han försöker svänga av vad jag kan se. I andra släpper baken... Betydligt farligare. Båda situationerna kan såklart leda till olyckor.. Men du har större chans att klara dig om bilen är upprätt om det smäller. Samt att du när du väl får tillbaka greppet (om det sker innan man är av vägen eller smällt) kan du rädda situationen enklare. Du kommer alltså inte från en sladd där bilen ställt sig på tvären.

Här har du en till video:
http://bildrullen.se/2012/04/varfor-sladdar-bilen/
Läs texten för att förstå vad dom gjort med bilen. :)
av Waizguy
Oförberedda situationer går inte att förutspå, eller hur man ska reagera, det går därför inte säga att man Ska koppla ur eller man Ska ratta som en dåre. Om Audiföraren exempelvis (tar förgivet att det är en FWD) tryckt gasen i botten redan när bakvagnen började förflytta sig och framhjulen börjat få fäste på asfalten, hade det då blivit en sladd? Kanske, kanske inte. Släpper framhjulen kan man inte göra så mycket mer än att släppa gasen, styra med små rattrörelser eller dutta försiktigt på bromsen. Går det inte att styra blir det svårt att göra annat än att åka just den vägen bilen pekar.

Edit; Den där viden du länka, vilken jäkla grej. Var signar man upp sig för att få prova? :D
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså, det är ingen defenitionsfråga det här.. Bäst däck ska sitta bak om man vill köra säkrast.
Det är lite som att diskutera om jorden är rund eller inte. ;)
All vetenskap och alla experter är helt överens här.

Kolla den här videon:

Och den här:

En väldigt viktig skillnad är respons... Med bäst däck bak känner man i ratten direkt när det börjar släppa fram och kan motverka det. När man har bäst däck fram är det ofta för sent att göra något när det väl släpper bak.
av Waizguy
Jag säger inte emot, jag var bara lite fundersam över testet. Det såg ut som att föraren inte vred hjulen alls i första klippet för att i nästa ratta mer rejält.
Jag sätter som sagt bästa däcken i fram och på vintertid gäller det däcken med flest dubbar kvar. Jag kör nu på vintern en bil som saknar all form av elektronisk hjälp och utan ABS, när man bromsar så vill man att det ska bromsa så bra som möjligt.
Men viktigt att betona är att jag sätter Aldrig på två usla och två nya däck. Det brukar diffa kanske 1-1,5mm max mellan fram-/bakaxeln, så egentligen kan man säga att alla 4 däck är lika bra. Kör inte heller FWD som äter framhjul som om det inte fanns en morgondag :)

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]