NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrok
Hej
Har sedan en tid tillbaka börjat känna avgasdoft inne i bilen när man står vid rödljus. Syns även en sträng med sot på motorkåpan från turbo och bak. Bilen är en C30 1.6d 2010.
Har precis bytt EGR då den var sönder, felkod fanns men ingen motorlampa som lös. Bilen blev piggare men avgasdoften finns kvar.
Mottrycket innan partikellfilter sänktes efter byte av EGR.
Någon som har råkat ut för samma?

Med vänlig hälsning
av Tobbera
Kan vara kring turbon det läcker avgaser. Min luktar lite fotogen när jag står stilla. Fanns det någon indikation på att partikelfiltret börjar bli igensatt?
av Mikeys
Vad menas med "sedan en tid tillbaka"? Började det nu när det blev kallare? I så fall kanske det är när dieselvärmaren går, den har en tendens att lukta lite när man står still...
av mrok
Partikelfilter är ok. Bytte EGR ventilen då den var kass men lukten finns kvar.
Efter mycket letande på engelska forum och Peugeot/Citroën forum har jag hittat felet. Tydligen är detta ett vanligt fel på dessa franska motorer.
Det är kopparbrickan på spridaren som ärgar sönder och man får lite avgasläckage men även en gegga som bildas nere vid spridarhålet och som kan stinka. På min bil har det precis börjat läcka där så jag har bara lite gegga/sot men stanken kommer omedelbart.
Jag vet att det inte läcker vid turbon då jag gjorde rent där och det finns inga spår av sot. Att partikelfiltret är ok tyder regenereringen på, det sker var ca:40 mil.
av Tobbera
Har problem med att mina spridare lossnar ca va 1000'de mil. Får efterdra bultarna lite då och då. Det luktar och "tickar" fruktansvärt mycket.
av timebandit
Är dessa enkla att byta själv? Något som gärna kärvar osv att ta loss?
Har rätt mycket avgasdofter i min bil med, mest när det sker en regenerering.

Är det artikelnummer 30725238 som gäller?
av Perra_367
Jag hade loss mina spridare (2.0D) ett antal gånger på förra bilen. Motorn skall vara "varmkörd" (lättare att få loss spridaren då) och att man skall vara försiktig med spridarspetsarna när spridarna är ute.

Grundtipset tycker jag dock är att låta dem vara. Det är både lite meck och risker med att få loss dem och återmontering, speciellt att sätta tillbaka sprinten som låser fast returen från spridare. Den sitter trångt till och jag svurit många svordomar över den. Vid ett tillfälle så har jag fått dieselläcka för att returen lossat (hade inte fått in returen tillräckligt för att sprinten skulle låsa). Det finns också risk att man får ner skit i ytorna där spridaren skall täta mot toppen (tror Volvo har ett brotsch-specialverktyg för att göra rent denna ytan). Jag har också någon gång fått litet "fukt"-läckage i kopplingar till högtrycksledningen som avhjälptes genom att extradra ytterst lite på kopplingen.

Som en sista osäkerhetspunkt så finns det en osäkerhet / fel (?) insmugit i Vida-instruktionen. Spridar-byte-instruktionen säger nämnligen att spridaren skall dras med 13Nm (!?), men tittar man på det speciellt "moment-pappret" så säger det Steg 1: 4Nm, Steg 2: 45°. Jag gissar att det andra är det rätta!

Yes, det är rätt artikelnummer för brickan vad jag kan se!
av timebandit
Lät jobbigare än vad jag klarar av och orkar ja. Låter det vara :)
Vet att det läcker antingen i grenröret eller den där flexdelen där i närheten. Ser det ibland komma avgaser någonstans under värmaren när man gasar på.
Passar på att be verkstaden fixa det i samband med svänghjulet i så fall när det blir dags.

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]