Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har tre stycken extraljus (hella rallye 3000) och de har nu legat i förrådet och dammat ett tag. Nu till vintern skulle de va skönt med bättre ljus.. Ringde till Volvo, enligt dom så skulle de kosta 5000kr för arbetet ink kabelsats (original), mjukvarauppdatering samt fästplattan vid regplåten. Ringde till en annan verkstad som kan göra jobbet för 3k svart, men sen tillkommer mjukvaran på 700kr. Tycker ändå det känns väldigt märkligt att man måste ha original kabelsats med knapp för att det ska funka? Varför går det inte bara att koppla det som vanligt utan strömbrytare och koppla sig direkt in på helljuset? Försöker de lura mig ??:-/
Jag slår ett slag för XBB Lightswitch. Den investeringen kan du dessutom ta med dig till nästa bil.
manne93 skrev:Varför går det inte bara att koppla det som vanligt utan strömbrytare och koppla sig direkt in på helljuset?
På MY08-MY09 är det inga som helst problem att köra med en vanlig relälösning där man hämtar styrström från helljuset precis som man gjorde förr på äldre bilar. Vill man vara extra försiktig ska reläspolen ha en släckdiod parallellt. Det blir ju ofta inte lika snyggt med egenmonterad strömbrytare som original. Men det är en annan fråga.
Går utmärkt att koppla in sig på det gamla vanliga sättet även på min -11.
Normalt sett vill jag ha originallösningar så mycket det går, men här har Volvo gjort det onödigt dyrt och krångligt, jämför bara med P2-plattformens lösning! Så jag kopplade som man gjorde förr, utan strömbrytare.
MarcusJ skrev:Går utmärkt att koppla in sig på det gamla vanliga sättet även på min -11.
Ja, det gör det. Men CEM i MY11- har MOSFET-utgångar till helljuset med PWM vid uppstart. Så det är viktigt att transientskydd används ifall ordinarie helljuslampa skulle slockna så bara reläspolen blir kvar som last på den utgången. PWM i sig gör inte så mycket eftersom de flesta reläer är för "slöa" för att reagera.
Hmmm...
Kommer man runt det potentiella problemet om man istället tar styrströmmen från solenoiden till helljusfunktionen på xenonstrålkastaren?
Nej, det är samma krets till solenoiden som till helljuslampan även om det ser ut som att separata ledningar används i kontaktdonet till strålkastarhusen. Jag har också funderat på vad som händer den dagen halogenlampan slocknar och bara solenoiden är kvar som last. Även om jag tror inget händer är det absolut inte optimalt. MOSFET är mycket stryktåliga på många sätt, men överspänningar från t.ex. back-emk från spolar gillar de inte. Det kan ta emot viss energi som dessutom specificeras i databladet för komponenten. Men bäst är förstås att man förhindrar back-emk med en motriktad diod parallellt över spolen. Det verkar dock inte finnas på solenoiderna.
manne93 skrev:Hej

Har tre stycken extraljus (hella rallye 3000) och de har nu legat i förrådet och dammat ett tag. Nu till vintern skulle de va skönt med bättre ljus.. Ringde till Volvo, enligt dom så skulle de kosta 5000kr för arbetet ink kabelsats (original), mjukvarauppdatering samt fästplattan vid regplåten. Ringde till en annan verkstad som kan göra jobbet för 3k svart, men sen tillkommer mjukvaran på 700kr. Tycker ändå det känns väldigt märkligt att man måste ha original kabelsats med knapp för att det ska funka? Varför går det inte bara att koppla det som vanligt utan strömbrytare och koppla sig direkt in på helljuset? Försöker de lura mig ??:-/

Jag har kopplat som vanligt.. Utan strömbrytare. styrning från helljus. Men då har jag haft halogenlampa i bilens original helljus.
Både på min v70 d3 2011 momentum jag hade och min xc70 d5 summum 2011.
Har aldrig varit några problem.
// Linus

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]