Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Nu när vintern kommit till ume så får man träna ordentligt på halkkörning. När jag tog körkort för evigheter sedan så fick man lära sej på körskolan att vid sladd ska man koppla ur och styra mot. Denna tes har också förordats i otaliga media även i modern tid. Då jag alltid har haft bakhjulsdrivna bilar har jag inte brytt mej om att koppla ur utan istället släppt gasen och styrt när bakändan lättat. Motorbromsen har sedan gjort att baken rätat upp sej. Vad är finessen med att koppla ur? 740 varnar i god tid innan släppet blir allvarligt så att lätta på gasen löser problemet. Detta gäller om man kör som folk och antagligen inte försöker att sladda. Har jag fel?
av jwiss
Jag har engång i tiden nästan kvaddat fars Sierra när jag motorbromsade i 90 knyck på vinterväg...
Jävlar va otäckt, som att rycka handbromsen ung...
av rid54
Tanken med att frikoppla är att det grepp (kvarvarande friktion) som bahjulen ändå har, har ska användas helt och hållet till att styra upp bakvagnen. Även med bara motorbroms, så går det åt en del friktion till bromsning och då blir det mindre kvar till styrfunktionen. Teorin är helt sund och korrekt, men om man ligger med högsta växeln i och inte värsta farten, kanske man inte upplever att det spelar någon roll. Det går ju också att släppa gasen "lagom mycket", dvs så att det inte blir vare sig driv eller broms på bakhjulen, men det kräver van förare med tungan i rätt mun. Jag märker på mig själv, att det beror på situationen. Om jag så att säga "vet" att jag ligger på gränsen och känner att det börjar släppa, så frikopplar jag inte utan använder gaspedalen; blir jag överraskad trampar jag ur - då har jag ju passerat gränsen utan att fatta det och då vet jag ju liksom inte hur halt det faktiskt är (vilket är en situation där jag alltså i princip har gjort bort mig :shock: ) och tar till säkraste metoden.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Har haft körkort sen 2001 och enbart kört 4x4 eller framhjulsdrivet tills för 4 månader sen då jag skaffade mig en 940. Äntligen kul att köra bil vintertid :)

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
the_dolph skrev:Har haft körkort sen 2001 och enbart kört 4x4 eller framhjulsdrivet tills för 4 månader sen då jag skaffade mig en 940. Äntligen kul att köra bil vintertid :)
Jag har lagt på vinterdäcken för c:a 14 dagar sedan och känner mig trygg på vägen nu. Värre var det innan när jag körde på blanka sommardäck. Jag visste dom inte var i bäst skick, men när jag höll på att missa utfarten på rondellen på väg till jobbet, då blev jag rädd. Och det var inte ens halt, bara blött. Förklaringen kom helgen efter när jag bytte till vinterdäck, bakdäcken var helt blanka på halva däcken. Minne sedan lastbilen körde på mig och krökte något i framvagnen, jag skiftar fram/bak varje år. Väven tittade fram på det ena däcket. Inte att rekomendera i höstväglag, även om man kör "med insidan". Det gick inte fort, bakvagnen bara släppte....... Det där med att koppla ur vid sladd, det siter i ryggmärgen. Det går automatiskt efter 45 år med enbart bakhjulsdrivna bilar (2 st Opel Rekord -59, en PV -62, en 142 -68, en Amazon -66, en VW buss -65, en Mazda Pick Up -78, farsans 144 -72 till min 745 -88B) utom ett undantag. Jag hade under 2 år en Datsun 100A -72, framhjulsdrivet i storlek med en "hundkoja". Väldigt trevlig bil. Jag hade växelspaken under mitt högra knä.....Den var vår första "andra bil", den offrades sedan (byttes bort) till förmån för frugans första VW Passat, en -80 års modell. Hon är inne på den 4-de nu. Nu halkade jag utanför igen ....
:-)-)
Användarvisningsbild
av frasse4
Nu tog jag ju bara körkort 2004, men när jag hade min första 240 brukade jag dumpa kopplingen utan gas på 2:an för att initiera en lagom sladd när man körde i lägre hastigheter.
På min 960 med automat var det lite lynnigare, eftersom lådan var ganska långsam på att frikoppla och det var ganska bra motorbroms med sexan så fick man släppa gasen ganska tidigt för att rädda upp en sladd. Det gick ju att låsa lådan att starta på 3:an, men det gick att få bra snurr på bakhjulen då också, den gjorde 180 km/h på 3:an :twisted: . Annars var det riktigt bra framkomlighet med bakhjulsdrift och slungdiff på vintern. Vi bodde då i en ganska brant backa och när alla stod och slirade halvvägs upp var det bara de med AWD och jag som kom upp.
Användarvisningsbild
av joel80
rid54 skrev:Det går ju också att släppa gasen "lagom mycket", dvs så att det inte blir vare sig driv eller broms på bakhjulen, men det kräver van förare med tungan i rätt mun. Jag märker på mig själv, att det beror på situationen. Om jag så att säga "vet" att jag ligger på gränsen och känner att det börjar släppa, så frikopplar jag inte utan använder gaspedalen; blir jag överraskad trampar jag ur - då har jag ju passerat gränsen utan att fatta det och då vet jag ju liksom inte hur halt det faktiskt är (vilket är en situation där jag alltså i princip har gjort bort mig :shock: ) och tar till säkraste metoden.
Jag brukar praktisera "släppa gasen lagom-metoden" när jag byter fil över moddsträngar.. För att minska risken för att det släpper..
Blir man överraskad är det dom du säger, då får man koppla ur om man nu kör en bil med koppling. :)
av nivenko
Min första bil som jag ägde med morsan var en rallykadett årsmodell 69. Vi hämtade den på lördagen och på måndagen låg jag i diket pga sladd. Efter denna början låg bilen i diket minst en gång per vinter oavsett vem som körde. Stark och tung motor i fram och ingen vikt bak samt små hjul. Att försöka bromsa normalt på vinterväglag medförde att bakändan körde om framändan. Morsan körde extremt försiktigt och även hon lyckades till sist med att ligga i diket och till all lycka dog den bilen där. Brrrr vilken jävla livsfarlig bil det var på vintern. Men rolig på sommaren :)
av NilsO
frasse4 skrev: Annars var det riktigt bra framkomlighet med bakhjulsdrift och slungdiff på vintern. Vi bodde då i en ganska brant backa och när alla stod och slirade halvvägs upp var det bara de med AWD och jag som kom upp.
Min 945 har också slungdiff? (någon sorts spärr på låga hastigheter, i alla fall), och det märks verkligen när man ska upp för branta, hala backar, ut över snövallar vid parkeringsfickor och liknande. Min förra 745 hade inte det, den kunde vara knepig i sådana lägen. Fast 960 kanske är ännu bättre med den delade bakaxeln.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.