Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
skulle det kunna vara att jag har 30622252 som oem nummer, finns den med på vida ? enligt qparts och bilia har jag det oem nr
av VolvoFrälst00
jag kanske ska testa då, tack för hjälpen annars kan jag alltid ge lambdasonden till barnen så kan dom leka att det ör en mask eller nått.
av VolvoFrälst00
finns det någon vänlig själ i sthlm farsta som kan tänkas hjälpa mig kolla vad jag har för bakre lambdasond bank 1 den står i kall garage avställd och jag har ingen möjlighet att krypa under o titta. jag har försökt utan att lyfta bilen men ser ej nått.
av andersuw
Det är väl bara att åka till närmsta GDS-hall och lyfta bilen. Men är du säker på att artikelnumret står på sonden och finns det inte enklare vägar att gå om det handlar om att byta den? Vilket artikelnummer du bör köpa kan du ju få fram utan att titta efter vad som nu sitter där.
av VolvoFrälst00
andersuw skrev:Det är väl bara att åka till närmsta GDS-hall och lyfta bilen. Men är du säker på att artikelnumret står på sonden och finns det inte enklare vägar att gå om det handlar om att byta den? Vilket artikelnummer du bör köpa kan du ju få fram utan att titta efter vad som nu sitter där.
den är avställd och vad jag förstår från alla som försökt hjälpa mig är att det är svårt att läsa ut vilken jag ska ha då min tydligen har flera möjligheter i vida.. skumt.
av andersuw
Bank 1 är rimligen främre sonden. Det brukar vara den som krånglar. Då skall det vara det artikelnummer du redan fått givet det chassinummer du postade tidigare i tråden: 8658237. Du kan för säkerhets skull ringa en Volvo ÅF på måndag och kolla att det stämmer.

Vad har du för felkod på lambdan?
av VolvoFrälst00
andersuw skrev:Bank 1 är rimligen främre sonden. Det brukar vara den som krånglar. Då skall det vara det artikelnummer du redan fått givet det chassinummer du postade tidigare i tråden: 8658237. Du kan för säkerhets skull ringa en Volvo ÅF på måndag och kolla att det stämmer.

Vad har du för felkod på lambdan?
(tröskelvärde för lågt, för låga avgasreningsbörden bank1) det enda som står. har inte pappret framför näsan på mig nu men volvo felkodsläst och dom mena på att det kan vara lambdan som krångar men fick för mig då att det gälde sonden som söker av värdena i katalysatorn ?
av MickeM
Stopp stopp!!!

Först av allt:
Bank 1 är inte främre lamdan!

Många biltillverkare (vanligast med en V-motor), har ofta en katalysator på varje avgasgrenrör.
Bank1 och Bank2.
Bank1 är då den katalysator som cyl1 går till.

V70's har endast Bank1, eftersom det bara är en kataysator,

Men Bank1 säger inget om vilken sond det är, eftersom det inte handlar om lamdasonderna alls!

Det herer i så fall "Bank 1 Sond 1" för regler-sonden FÖRE katen, och Bank 1 Sond 2" för analys-sonden EFTER katen.

För det andra:
Vad får dig att tro att lamdan är paj?

"Tröskelvärde för lågt" är ingen felkod. Det låter som en ÖVERSÄTTNING av en felkod.
Antar att felkodsöversättningen löd typ: "katalysator effekt. Tröskelvärde för lågt. Bank1".

Om en billig eller dyr läsare användes kvittar, men samtliga felkoder i sifferkombination, är extremt viktig info!.
En volvoanpassad är verkligen att föredra. (Felkod typ "ECMxxxx)"
Universalläsare ger "P0xxxx"

Felkoden eller felkoderna verkar iaf peka på att katalysatorn renar för dåligt.
Oftast för att bilen småkörts för mycket, eller körts med fel längre tid, och är utbränd, eller igensotad.
Bilens system varnar långt innan avgasvärderna blir för höga för SBP.
I ovanliga fall, kan en längre buskörning, med tung last, höga varv rensa den, men ovanligt.

Viktigt:
Felkoden säger iaf inte att lamdan är trasig!
Lamdan VARNAR bara!
Flekoden verkar säga att sond2 (analys-sonden) inte gillar vad som kommer ut ur katen.

Steg1:
Skriv felkoden/erna i sin helhet här, så vi slipper gissa!
Dvs inkl sifferkombinationer.

Sonderna är dyra och ingen av dom är troligt fel, antaget på infon i inläggen.
Katen troligare, men byt inte innan mer felsökning.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Fast nja. Jag har senast i december bytt en "bank 1" vilket är autocoms sätt att markera främre lambdasond (det här var en audi 1,8t)
Men det är mycket bättre att ta ur koder med vida när det ändå går, där står det mer exakt.
Och förstås kan katten vara slut, men det har jag aldrig upplevt själv än iallafall. Lambdasonderna däremot har till och med en specad livslängd, ofta runt 15000 mil.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]