Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inte för att vara sån men om ett batteribyte orsakar dig så mycket bekymmer och huvudbry så kanske det vore en ide att överlåta jobbet till någon med bättre handlag. :wink:
Sådär äntligen är det gjort och bilen startade fint. Det slog rätt rejält med gnistor när jag kopplade in minuspolen vilket jag misstänkte att det skulle göra, det är inget som anses farligt? (antar att avluftningsslangen för bort knallgasen??)
Just vid inkopplingsögonblicket är det nog också rätt liten risk att batteriet "gasar".
Äsch det hör ju till att man ska vilja ge upp halvvägs när man ger sig på något nytt annars har man ju ingen anledning att skryta när man klarar det!
mrjinx skrev:Sådär äntligen är det gjort och bilen startade fint. Det slog rätt rejält med gnistor när jag kopplade in minuspolen vilket jag misstänkte att det skulle göra, det är inget som anses farligt? (antar att avluftningsslangen för bort knallgasen??)
Bra jobbat! Du hade nog en riktigt bra timpenning när du gjorde det själv istället för att lämna bort det! :-)-)
Det var en rolig tråd, höll på att garva läppen av mig. Speciellt det där med det värdelösa verktyget som vek sig. Var köpte du verktyget? Bra att veta så att man håller sig borta från skojarna som säljer sådan dynga.
Det är nog ganska vanligt att människor "med tummen mitt i handen", köper billiga verktyg. Man tänker kanske att "jag ska bara använda verktyget den här gången så jag kan lika gärna köpa nåt billigt."
Sen jävlas det pga dåliga verktyg och man tappar ännu mera lusten att försöka fixa nåt själv.
Verktyget i fråga ser ut såhär (den var inte böjd innan jag försökte få upp muttern), köpt på Järnia. Tyckte det såg ut som nån form av jängat stål eller nåt men det visade sig altså vara en fjäder. Säkert jättebra för o komma åt på svåra ställen men behöver man kunna ta i rejält däremot så viker den sig. Bra o tänka på kan vara att se till att verktyget man köper har ett hål så man kan använda en pinne för att få vridmoment, det behövdes för den här muttern.

Bild

Till råga på allt så säger nu bilen "On Call Service Erfodras". Det vore ju extremt ironiskt om jag nu måste betala för att någon tittar på bilen för att jag bytte batteri, då hade jag verkligen lika gärna kunnat betala någon för att göra det. Tänker att volvo kanske kan nollställa meddelandet på remote. Ska googla lite mer på det.
Noterade att meddelandet betyder: Volvo On Call Service erfordras – VOC-systemet ur funktion. Kontakta din Volvoåterförsäljare för hjälp. Meddelandet visas i kombiinstrumentet.

Eftersom On Call ändå vart avstängt ett par år på bilen så tror jag jag ignorerar detta meddelandet tills nästa gång jag lämnar in bilen.
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]