Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har planerat att byta delen imorgon, finns det ngt speciellt att tänka på när jag tömmer ur en del av kylvätskan ur systemet? Vart sitter avtappningen som finns under bilen, tänkte på ev kran. Är det en mutter eller ngt annat. Hittar ingen bild i haynes boken.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Frrla
vilket sammanträffande. fick ikväll fixa tillbaka värmen i en likadan bil åt en kompis. de va precis under min på exp-kärlet. fyllde upp å de vart lite bättre värme. men väldigt dåligt.

värmepaket, kylare, vattenpump bytt senaste året i omgångar. så kylarvätska mm utbytt flera gånger då.

slog i diesel och körde en sväng så vart de knallgult i exp-kärlet ?:-/
körde vatten 2 gånger genom den och de började komma bra med värme på slutet. sen fyllde jag i glykol och de blir bra värme nu men syns att vattnet är inte sådär knallblått som de brukar bli när man byter. utan de är lite grön-dassig ton i vattnet.....
Så en spolning till är nog att föredra snart.

lyckas inte termostatbytet för dig så kanske det kan vara läge att köra en kylarrens eller så. men de ser man väll om de är geggigt om man tar upp för termostaten?

förresten så är tappkranen, 13mm, under oljefiltret (pekar neråt) på en ledning som går rakt ner, från bakre delen av blocket, och upp mot filterhållaren (eller turbon?). va ju kolsvart ute just ikväll.... ;)

Hitta en bild. Kranen är längst ner då lite åt höger i bild.
Bild
Ingen verkar ha nämnt ovan att det är bra att påminna om att luftningsnippeln (placerad i ytterringen av termostaten) ska hamna överst när den monteras! :)

En bra video för den som vill ha lite mer info vid byte:

Lycka till :)

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]