Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eriksson87
Tror nog att man får börja kolla på att köpa sig vida/dice. Känns som att det komma löna sig i slutändan

Skickat från min D5803 via Tapatalk
av sensonic
Jo, ska du behålla bilen/planerar köra Volvo framöver (MY99-16 lite beroende på modell) så är det bra med VIDA. Fast det tar ofta ett tag innan du fått den från Kina och sedan kan installationen på datorn bråka en del. Så du kan ju under tiden alltid fråga här om någon vill hjälpa dig. Var bor du?
Användarvisningsbild
av wissel
[quote="Eriksson87"]Tror nog att man får börja kolla på att köpa sig vida/dice. Känns som att det komma löna sig i slutändan

Du kan ju börja med att fråga folk i din omgivning, många har utrustningen, kan var en granne t om.
Just i dessa dagar så är ju just den lampan som nu lyser i din bil extra viktig att åtgärda.
Lägger du in flera uppgifter i din signatur så hjälper det säkert till........
av Eriksson87
Jag bor i Örebro området. Börjar ju bli lite brådis att få det fixat. Dels besiktning snart. Men framför allt är det ju inget bra väglag nu

av Eriksson87
Kul jul. Hastighetsmätaren och trippmätaren slutade funka igår när jag åkte till jobbet. Funkade när jag åkte hem. Rev upp ABS enheten idag. Hittar ingen brusten lödning, ingen lös komponent. Mätte på det mesta så det fanns kontakt, inga problem. Ska in med andra bilen på service på måndag. Får nog be dom ta ut felkoder. Blir galen snart

Användarvisningsbild
av Jazzy
Eriksson87 skrev:Kul jul. Hastighetsmätaren och trippmätaren slutade funka igår när jag åkte till jobbet. Funkade när jag åkte hem. Rev upp ABS enheten idag. Hittar ingen brusten lödning, ingen lös komponent. Mätte på det mesta så det fanns kontakt, inga problem. Ska in med andra bilen på service på måndag. Får nog be dom ta ut felkoder. Blir galen snart Bild

Du måste få gjort en felsökning på bilen. Bara tidsödande att leta fel på det där settet. Troligtvis har en av ABS-givarna fram gett upp, men är lite osäker på vilken som styr hastighetsmätaren.
av MickeM
Om hastighetsmätaren också lagt av, så sitter problemet i strömförsörjning, främre abs-givarna, (båda används för hastighet ), abs-kransarna, abs-styrenheten, eller i komunikationen mellan ABS - CEM - DIM.

Men felkoder är en absolut nödvändighet innan du tar dig för med någonting.

Det är alltså inte uteslutet att felet sitter i DIM. (Kombiinstrumentet med hastighetsmätare, varvräknare osv)

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kö[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]