- fre 11 nov 2016, 17:11
Min första automat var en 240 och trestegad tror jag, sen dess har det bara blivit manuella lådor tills nu då jag skaffat en V70II 09 2,5FT automat. I somras körde jag jag ca 400 mil med husvagn bakefter, ganska bekvämt och jag var över lag väldigt nöjd men visst tog den en hel del soppa, men då vi bara har husvagn över sommaren och semesterperioderna så tyckte vi ändå att det är okey. I början innan jag kom underfund med bränsleförbrukning och hur lådan växlade tyckte jag den var väldigt ovillig att växla över till sexan, man behövde upp i runt 90 km för att den ska växla över. Jag började experimentera lite med att växla den manuellt i stället och med koll på aktuell förbrukning så såg jag ju direkt en klar sänkning av förbrukningen om jag manuellt växlade upp den till sexan. Så runt åttio km på någorlunda plan väg så gick det alldeles utmärkt att köra den så. Ni som har automat och bensinare hur gör ni om ni drar husvagn? Växlar ni manuellt? Vad jag vidare fått ut av diverse forumstrådar så ska det ju finnas en mjukvaruuppdatering till denna modellen där man höjer hk och vridmoment ganska rejält, från 200 till 258 hästkrafter samtidigt som vridmomentet ökar från 300 till 360. En rejäl höjning jämfört med min förra dragare, en Saab 9.5 på 280 nm. Vad tror ni om en uppdatering av mjukvara just för husvagnsdragets och växlingsvillighetens skull? Övrig tid behövs egentligen ingen uppdatering för fartens eller accelerationens skull, men det vore ju kul ändå och kanske kan man får ner bränsleförbrukningen en del. Vad har ni för erfarenheter?
Senast redigerad av 1 KennethT, redigerad totalt 0 gånger.
- By klacken