Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skall man byta till flatblades är nog det bästa att byta torkararmar. Så gjorde jag på min -02:a. Kostar ju inte många kronor på skroten.
andersuw skrev:Skall man byta till flatblades är nog det bästa att byta torkararmar. Så gjorde jag på min -02:a. Kostar ju inte många kronor på skroten.
Ja det tror jag också egentligen. Var mest ett infall i ett svagt ögonblick. Jag har inget större problem med utseendet på traditionella blad och har aldrig haft problem med att de funkar dåligt i högre fart heller. Går det fort nog gör ändå vindrutans behandling att vattnet blåser av, regnar det för mycket för det låter jag bli att köra fort av andra skäl så som sikt och risk för vattenplaning :)
andersuw skrev:Skall man byta till flatblades är nog det bästa att byta torkararmar. Så gjorde jag på min -02:a. Kostar ju inte många kronor på skroten.
Har aldrig haft problem med flatblades förut och satt flatblades innan bytet.
SBergdahl skrev:Ja det tror jag också egentligen. Var mest ett infall i ett svagt ögonblick. Jag har inget större problem med utseendet på traditionella blad och har aldrig haft problem med att de funkar dåligt i högre fart heller. Går det fort nog gör ändå vindrutans behandling att vattnet blåser av, regnar det för mycket för det låter jag bli att köra fort av andra skäl så som sikt och risk för vattenplaning :)
Själv bytte jag mest för att jag var lite trött på att stå och rensa de "galgar" som håller ett gammaldags torkarblad från is på vintrarna. Det är väl mest på den punkten som flatblades är överlägsna. Utseendet bryr jag mig inte så mycket om men visst ser det också lite bättre ut med flatblades.
Suttung skrev:
Har aldrig haft problem med flatblades förut och satt flatblades innan bytet.
Säger inte heller att ditt problem primärt har med flatblades eller inte att göra. Du skriver inte vilken modell eller årsmodell du har. Kanske har din flatblades från början. Min -02 hade ursprungligen gammaldags torkarblad med och jag provade först att byta till de flatblades som ifråga om fäste är anpassade till den gamla typen av torkararmar. Men jag valde så småningom att även byta torkararmar för att slippa det lite klumpiga fästet och inte vara beroende av det lite begränsade flatblade-utbudet för armar av den gamla typen.
andersuw skrev:
SBergdahl skrev:Ja det tror jag också egentligen. Var mest ett infall i ett svagt ögonblick. Jag har inget större problem med utseendet på traditionella blad och har aldrig haft problem med att de funkar dåligt i högre fart heller. Går det fort nog gör ändå vindrutans behandling att vattnet blåser av, regnar det för mycket för det låter jag bli att köra fort av andra skäl så som sikt och risk för vattenplaning :)
Själv bytte jag mest för att jag var lite trött på att stå och rensa de "galgar" som håller ett gammaldags torkarblad från is på vintrarna. Det är väl mest på den punkten som flatblades är överlägsna. Utseendet bryr jag mig inte så mycket om men visst ser det också lite bättre ut med flatblades.
Här på västkusten är det ett ickeproblem.

Bott i Dalarna en vinter också och då hände det ett par gånger, hyfsat drygt så är det ett återkommande problem ser jag klart poängen.
SBergdahl skrev:Här på västkusten är det ett ickeproblem.
Har ni det så varmt där nere? Att det är fuktigt vet jag redan. ;-) Här i Uppsala ligger vanligen temperaturen och pendlar upp och ner kring nollan på vintrarna vilket gör problemet ifråga till ett ständigt återkommande sådant.
andersuw skrev:
SBergdahl skrev:Här på västkusten är det ett ickeproblem.
Har ni det så varmt där nere? Att det är fuktigt vet jag redan. ;-) Här i Uppsala ligger vanligen temperaturen och pendlar upp och ner kring nollan på vintrarna vilket gör problemet ifråga till ett ständigt återkommande sådant.
Sällan minusgrader särskilt länge. Närheten till havet gör sitt. Räcker att åka 2-3 mil inåt landet så är det stor skillnad.

Sen har jag bilen i garage här hemma också. Visserligen kallgarage men två våningar under jord är det sällan minusgrader.
OK. Då förstår jag bättre. Där jag står blir det isigare. I vissa avseenden hjälper det förstås med värmarkörning. Men man får köra rätt länge innan det biter på is i "torkargalgarna". ;-)
Har nu på förmiddagen varit ute och vridit på armen, själva vinkeln skiljde ganska mycket mellan torkarna, men blev inte så mycket bättre. Det ser inte ut att hoppa längre men lämnar nu istället ett bredd spår på yttersta delen. Samt att det låter ganska mycket. Ska nog försöka byta båda två att ta de som ligger i blå förpackningar istället. Själva bladet känns ganska tunt och plastigt på något vis, känns inte alls som gummi.

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]