Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av zupermac
Variosboy skrev:Säker på att den är höger eller vänstergängad (beroende på vad du tror alltså?)
Hur höll du emot remskivan?
Jag pratade med en Volvomeck och han sa att den var normalt gängad.
Som mothåll, satt en kompis i med 5ans växel i och stod på bromsen. 815nm står det på pickan men det kanske finns andra som är bättre? Eller hur får jag bort bulten?
av Andis
Polaren som har verkstad brukar köra ingersoll rand 1000 Nm maskinen sen ställer han upp trycket till 10 bar. Då brukar allt lossa.

Inga förlängare på då tappar den kraft
av zupermac
Andis skrev:Polaren som har verkstad brukar köra ingersoll rand 1000 Nm maskinen sen ställer han upp trycket till 10 bar. Då brukar allt lossa.

Inga förlängare på då tappar den kraft
hmmm, jag hade en kort förlängare.... :shock:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är ingen bra idé att köra med förlängare då dom har en förmåga att vrida sig, du tappar alltså en hel del av" knacket" där.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Om man skiftar däck på en eller två bilar två ggr om året förstår jag inte varför man gör investeringar i så avancerad utrustning, som kanske inte ens räcker.

Med en manuell bultavdragare där man vevar med 10:1 utväxling eller dylikt fixar man alla bultar/muttrar som sitter hårt. Bra komplement istället för att ruinera sig på värstingarna.
av zupermac
Variosboy skrev:Det är ingen bra idé att köra med förlängare då dom har en förmåga att vrida sig, du tappar alltså en hel del av" knacket" där.
Jag provade utan förlängare i morse men det gjorde ingen skillnad.
Användarvisningsbild
av Variosboy
StringerBell skrev:Om man skiftar däck på en eller två bilar två ggr om året förstår jag inte varför man gör investeringar i så avancerad utrustning, som kanske inte ens räcker.

Med en manuell bultavdragare där man vevar med 10:1 utväxling eller dylikt fixar man alla bultar/muttrar som sitter hårt. Bra komplement istället för att ruinera sig på värstingarna.
Måste och måste, vissa saker köper man för att det är kul å ha. Ungefär som frun köper väskor och skor, och det lägger inte jag mig i. Hehe
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu har jag bytt massor med däck med Scorpiondragaren med 1390 nm.

Man kan ha hur liten kompressor som helst, bara man har en bra slang, den drar ju ur en hjulbult på typ 0.1 sek så någon luft hinner det knappt gå åt.

Prapp, Prapp, Prapp, Prapp, Prapp........ så är hjulet av.

Jag kan skruva ur/dit nästan alla fyra hjulen utan att kompressorn behöver starta (en billig julamaskin), den drar igång först när jag är på sista hjulet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det var några år sedan den här tråden startade och jag har varit sugen på en scorpio mutterdragare sedan dess. Men jag har inte kommit mig för och/eller varit för snål för att uppdatera min väl fungerande mutterdragare. Men för ett par veckor sedan slog jag till på Scorpio dragaren med 1350nm. Helt sjukt effektiv, det enda felet är att jag inte gjort det tidigare. Känns som att allt annat kan slänga sig i väggen :) Rekommenderas starkt!

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=1515
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]