Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
220hk bensin enligt reg - måste vara T5 va?
av KrilleW
Inte i de VW-bussarna vi har iaf. Där kommer man åt stereon utan att flytta polman och klimatanläggningen sitter såpass långt ned att den inte täcker alls.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
poseidon skrev:Funktion före form. Helt rätt.
En undring .... Är inte en V90 på tok för låg på alla sätt och vis för att vara en praktisk polisbil.

Om nu trotoarkanter ska forceras i 80 km/h, förare ska hoppa in och ut snabbt 300 ggr per dag, fullhängda med batonger, radio och personlig kanon, och man ska knö in/ut våldsamt klientel i baksätet. Lasta in o ut tung utrustning i bagaget Och dra in vanliga förare för föreläsning och bötesskrivande. Man får ju inte ens någon bra överblick i en så låg bil.

Det enda läget det är bra är väl om man ska köra högfartsjakter på motorvägen.
av KrilleW
VolvoB20 skrev:
poseidon skrev:Funktion före form. Helt rätt.
En undring .... Är inte en V90 på tok för låg på alla sätt och vis för att vara en praktisk polisbil.

Om nu trotoarkanter ska forceras i 80 km/h, förare ska hoppa in och ut snabbt 300 ggr per dag, fullhängda med batonger, radio och personlig kanon, och man ska knö in/ut våldsamt klientel i baksätet. Lasta in o ut tung utrustning i bagaget Och dra in vanliga förare för föreläsning och bötesskrivande. Man får ju inte ens någon bra överblick i en så låg bil.

Det enda läget det är bra är väl om man ska köra högfartsjakter på motorvägen.

Jag är rädd att du har helt rätt. De kommentarerna jag hört än så länge är inte speciellt positiva. "Jätteskön att köra" är det enda jag hört som är bra.
Ska dock vara knepig att kliva i/ur, trångt baksäte etc. Är det jag hört. Iofs så tycker jag att V/XC70 är ganska trång baktill med för ändamålet.
av Rattfrossa
Man får väl anta att det blir V90CC som blir favoriten även i nästa generations polisbilar. Högre och därmed lättare insteg, bättre markfrigång och framkomlighet, Rejälare däckdimensioner, förstärkt fjädring etc. etc.
av Lövet
Fast lika trånga dörrar och insteg. Borde inte XC60 vara bättre?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En polisbil har väl många krav som är rakt motsatta mot en lyxbil. Polisbilen ska väl vara rymlig, tålig, praktisk, oöm, om du ska prejja bilar, dänga med kängor, batong och tjänstevapen i inredningen, trasportera folk som slåss, sparkar, spyr och grisar ned. Stora höga dörrar och kupe så man kan tvinga in och ut folk som ska till arresten.

I en lyxlimo vill man ju sitta ombonat i sin lammullströja och italienska loafers, man ska sitta nästan inbyggd i bilen och vara ett med den. Samtidigt som man pillar på alla små designade reglage och känner på de exlusiva ömtåliga inredningsdetaljerna för att få den rätta premiumkänslan.
Användarvisningsbild
av jcartel
Hur ser det ut i våra grannländer och övriga Europa, vilka bilar kör poliserna där?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22
Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka r[…]

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]

Går fläkten/fläktarna som dom ska?