Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av emiljohndeere
#1123848
Tjenare!

Har en 940 Turbo som motorn rasade på. Ska ha i en turbomotor från en 740 från 88 istället.

Då är min fråga, hur ska man göra med elen? Vad behöver göras för att detta ska gå? Kan ta elsystemet från 740n om det behövs

740n har väl lh 2.2 och 940n 2.4?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1123858
740 från och med årsmodell -88B (tidig -89-a) har LH2,4, Är dock lite osäker på turbon. En del tidigare turbo hade Miltronic insprutning/tändning med bara en box. Tar man med "allt", borde det funka ändå.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1123968
Tänd och bränsleboxen är inte samma, vissa givare fungerar inte på samma sätt. Sedan vet jag inte om kontaktstyckena passar eller om kablarna siter på samma sätt i kontaktstyckena, troligtvis inte. Du kanske kan, om du flyttar alla givare, spridare och allt i tändsystemet "bygga om" den "nya" motorn till LH2.4 och använda boxarna som sitter i din bil. Jag har aldrig gjort det, men det kanske är det enklaste
Användarvisningsbild
av lennarte
#1124428
Om du gör som "robinb3rgsten" skriver så vet du att det ska fungera. När du väl fått igång motorn och den fungerar som den ska, kan du börja experimentera. Spridare är det nog inga problem med om båda är med motstånd, det är ju (i princip) Lambdasonden som "bestämmer" hur mycket bensin som sprutas in. Storleken på spridare har ingen betydelse för mängden bränsle som sprutas in, under normala förhållande så länge Lambda och box kan justera till rätt mängd, sedan blir det felkoder och tänd motorstörningslampa. En LMM däremot brukar vara "synkad" med boxen och kanske inte kan arbeta "optimalt" med en annan box.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
#1124462
robinb3rgsten skrev:Använd blocket o toppen o sen behåller du allt annat i 940 som de är minst krångel
Då måste man komma på ett sätt att montera svänghjulsgivaren. Kanske går – jag har inte provat. Svänghjulet från 940:n måste såklart också flyttas över till den nya motorn.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1124538
NilsO skrev:
robinb3rgsten skrev:Använd blocket o toppen o sen behåller du allt annat i 940 som de är minst krångel
Då måste man komma på ett sätt att montera svänghjulsgivaren. Kanske går – jag har inte provat. Svänghjulet från 940:n måste såklart också flyttas över till den nya motorn.
Ja de kan ju bli lite knepigt de klart. Vad har hänt med 940 in motor eftersom du ska byta?

Stolarna fram sitter med 4 skruvar, relativt enkel[…]

Fjäder dörrlås

Har du fått tag på en returfjäder[…]

C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma li[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l[…]