Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
Gjorde service på min andrabil en v70 d5-06.
Bytte olja och filter i motorn och olja i automaten enligt konstens alla regler.
Backade ut bilen ur verkstan och den stod ganska länge på tomgång utanför medans lådan värmdes upp till ca 50 grader.
När jag körde in den igen och hissade upp den fortfarande på tomgång så tickade det från en lyftare(tror jag) låter precis som en sån iallafall.
Körde en runda efter nivåkontroll men det tystnade inte.
Körde inte så hårt iofs, i gamla 850 mm brukade det ju hjälpa att köra hårt en stund mot lyftarljud, kanske ska prova att köra lite hårdare.
Nån som har nån erfarenhet av Wynn’s Hydraulic Valve Lifter Concentrate i en sån här motor?
Har bra erfarenhet av wynns i gamla v8:or men aldrig provat i en nyare motor med överliggande kam.
Kan det hjälpa eller har nån nåt annat tips, eller är det bara att byta lyftare och eventuellt vippor?
Alla tips och funderingar tas tacksamt emot.

http://wynns.se/showroom/hydraulic-valv ... ncentrate/
Användarvisningsbild
av Någonting
Ett tickande ljud från en d5:a kan också vara vakumkuddarna som inte är täta. Det finns filmer på Youtube om hur man kan prova för att se om det är de.
av Alexas
Jag har en liknande tråd som du säkert kan hitta om du söker.

Jag provade Wynns utan resultat mot mina tickande lyftare (XC70 D5 -06, 19300 mil). Alla servicar är gjorda på Volvo på min bil och inom 1500 mil/1 år. Tydligen är där en dålig batch av lyftare på D5 2006 som är dåligt konstruerade. Lyckligtvis va min bil nyköpt från Volvohandlare ochefter lite diskussioner fixade de bytet på garanti. Jag valde att begära byte av vipparmarna också som jag själv betalade (2200 kr för 20 st). Efter det går hon som en klocka. Och min Bränsleförbrukning sjänk från 6,5 i snitt till 6,1.

Men innan handlaren bytte mina lyftare bytte de även hela virvelspjället på garantin. De lär inte ha gått så mycket plus på den bilen kan jag säga dig :D

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
Kanske ska tillägga att mina vakuumkuddar läcker vilket jag kan höra genom att öppna motorlocket under tomgång (poppande ljud). De kommer bytas av mig inom kort :)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]