Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Benji9
Hej mina nyblivna vänner :D

Har precis köpt en V70 D4 VEA -15 Sport Edition och har några newbie frågor som säkert alla här kan svara på!

Några tankar och frågor:
Parkeringsvärmare 1:
1a. Under vintern, dagligt användande hur ofta bör man ladda batteriet? Sträckor på ca 10-22 km hem..
1b. För att undvika att denna går tätt och behöver in på service för att rensa (något som kostar 5000 kr?) hur bör man använda denna värmare? Bör den undvikas att användas 10 min åt gången, bör den köras på maxtid 50 min ibland för att bränna ut sig (hur ofta) osv? Tacksam för tips, vill undvika framtida reparationer och svart rök från bil i den mån det går.
1c. Om man har fasta arbetstider, kan man i VOC-appen eller i bilen sätta repeterande tider på pakeringsvärmaren?

2. Har garage med ganska mycket prylar i som jag inte önskar sota ned med diesel (fördomar mot diesel) och undrar om det finns något praktiskt paket för uppvärming av kupé via elkontakten? Önskar inte köra parkeringsvärmaren då jag misstänker det kommer lukta i garaget..
3. Service är 3000 mil/år och vad gäller för min bil med tanke på liten-stor service och vad bör den kosta ca?
4. Skinnsäten, läst att när de börja blänka/skina så är det pga att de dragit åt sig smuts och att de egentligen ska vara matta. Hur ska jag rengöra dessa? Googlat men hittat massa dåliga kommentarer på guider t.ex användandet av mirakelsvamp..
5a. Tänkte handla lite skydd och delar i framtiden, de sidor jag hittat är webshop.bilia.se, vparts.se. Finns det andra sidor som är bättre eller är detta tillräckligt?
5b. Erfarenheter med gummimattan till bagaget från vparts med höga kanter från Polen, 645 kr eller nåt?
6. El baklucka, kan öppnas från fjärr, knapp inne men kan man stänga och hur? Bilen låses inte efteråt när bilen i utgångspunktet är låst och man öppnar bagageluckan via fjärr, får påminelse senare via VOC-appen.
7. Behandling av lack, bör man och hur mycket ska man kosta på sig om man önskar få sin bil lite blankare och enklare att tvätta av? Har några stenskott men inte så många. Bilen är ju 1,5 år gammal, räcker det med vanlig polering för metalliclack som man utför själv?

Fler tips till mig på helt generella banala saker tas emot med stort tack!

Mvh
Användarvisningsbild
av Perra83
Nu blev det mycket på en gång.

Ladda batteriet så ofta du kan det skadar inte utan det är det bästa för batteriet. Jag laddar minst varje helg.

Det är väl en kvart värmaren bör gå så den inte sotar igen. Kör den på timer och du ställer bara tiden som du avser åka. Värmaren startar efter hur kallt det är ute.

På V70 finns bara två olika tider som du kan programmera. Du får varje dag ställa tiduret antinden via bilen el appen. Det tar bara ett par sekunder. Gör det gärna när kollegor ser :lol:

Kör inte värmaren i garaget. Har du elkontakt till kupén så är saken biff. Då kan du ha en liten kupévärmare under handskfacket som inte är ivägen.

En service kan kosta mellan 2-4000kr. Är det mycket som ska bytas blir det dyrare. Enklast är om du kollar runt själv så får du exakt pris, vi vet inte vilka rabatter mm. som du har.

Ett tips är att du registrerar dig på bilvardsforum.se där får du svar snabbt på allt som rör bilvård.
Skinnet underhåller du enkelt med en microfibertrasa som du fuktat med ljummet vatten. Det är sällan som det behövs något grövre.
av linusloev
Benji9 skrev:Hej mina nyblivna vänner :D

Har precis köpt en V70 D4 VEA -15 Sport Edition och har några newbie frågor som säkert alla här kan svara på!

Några tankar och frågor:
Parkeringsvärmare 1:
1a. Under vintern, dagligt användande hur ofta bör man ladda batteriet? Sträckor på ca 10-22 km hem..
1b. För att undvika att denna går tätt och behöver in på service för att rensa (något som kostar 5000 kr?) hur bör man använda denna värmare? Bör den undvikas att användas 10 min åt gången, bör den köras på maxtid 50 min ibland för att bränna ut sig (hur ofta) osv? Tacksam för tips, vill undvika framtida reparationer och svart rök från bil i den mån det går.
1c. Om man har fasta arbetstider, kan man i VOC-appen eller i bilen sätta repeterande tider på pakeringsvärmaren?

2. Har garage med ganska mycket prylar i som jag inte önskar sota ned med diesel (fördomar mot diesel) och undrar om det finns något praktiskt paket för uppvärming av kupé via elkontakten? Önskar inte köra parkeringsvärmaren då jag misstänker det kommer lukta i garaget..
3. Service är 3000 mil/år och vad gäller för min bil med tanke på liten-stor service och vad bör den kosta ca?
4. Skinnsäten, läst att när de börja blänka/skina så är det pga att de dragit åt sig smuts och att de egentligen ska vara matta. Hur ska jag rengöra dessa? Googlat men hittat massa dåliga kommentarer på guider t.ex användandet av mirakelsvamp..
5a. Tänkte handla lite skydd och delar i framtiden, de sidor jag hittat är webshop.bilia.se, vparts.se. Finns det andra sidor som är bättre eller är detta tillräckligt?
5b. Erfarenheter med gummimattan till bagaget från vparts med höga kanter från Polen, 645 kr eller nåt?
6. El baklucka, kan öppnas från fjärr, knapp inne men kan man stänga och hur? Bilen låses inte efteråt när bilen i utgångspunktet är låst och man öppnar bagageluckan via fjärr, får påminelse senare via VOC-appen.
7. Behandling av lack, bör man och hur mycket ska man kosta på sig om man önskar få sin bil lite blankare och enklare att tvätta av? Har några stenskott men inte så många. Bilen är ju 1,5 år gammal, räcker det med vanlig polering för metalliclack som man utför själv?

Fler tips till mig på helt generella banala saker tas emot med stort tack!

Mvh

1a: Det sägs att man ska köra bilen lika länge som värmaren har gått för att batteriet ska laddas upp. Jag tror inte du behöver ladda ditt batteri en gång i veckan... Men en gång i månaden skulle nog vara bra. Beroende på hur kallt det är ute och hur länge värmaren måste gå.
sen vissa gånger du kör bilen kanske du inte kört med värmaren alls och då hinner du ladda upp det lilla generatorn inte hunnit ladda upp sen tidigare.
1b: En vacker dag kommer du hur som haver behöva serva värmaren. På v50n min behövde jag göra det. En normal service för att byta ut slitagedelar osv skulle kosta runt 4 tusen hos volvo. Ett tips är att köra med värmaren någon gång även fast det kanske inte behövs. tex vår och höst. Då håller det längre om grejerna används har jag erfarenhet av.. Tex AC. stäng inte av den på vintern. Grejerna ska vara igång :lol:
Precis som förra skrivaren. Ska du sluta jobba 4 och ställer värmaren på 4 så är bilen varm till den tiden. Är det -20 ute så kanske den börjar värma redan halv 4. då går värmaren 30 minuter. men 0 grader så kanske den börjar 15:45.. du får ställa in den varje dag när den ska starta.
1c: Jag har inget sådant iaf. Lär sätta tid manuellt varje dag. När värmaren gått så försvinner det. Man lär alltå gå in och acceptera tiden igen. Den finns ju sparad så det tar inte lång tid att hålla in reset knappen så att tiden aktiveras :)

2. Helt onödigt att köra värmaren i garaget. Har du varmgarage? skit i att värma isf. Så har jag det nu. 15 grader i garaget. Kör bara värmaren innan jag ska åka hem från jobbet. Aldrig på morgonen. Det har funkat för mig :)
Du kan ju slänga in en kupevärmare på golvet i passagerarsidan och dra en skarvsladd in i dörren. klämma den i dörren och inte stänga dörren helt. För jag antar att du inte har uttag i fronten för detta?
3. En normal vanlig service brukar ligga på 2500-3500kr. Sen blir det ju absolut mer när tex. kamrem ska bytas osv. max 3000mil eller 1 service varje år. Har du bara hunnit köra 2000 mil så ska den ändå in på service :)m
4. Jag brukar köpa wipes för skinn. fetta in dom lite då och då. Vet inte ja.. Finns massa medel och olika sätt att göra det på.
5a. Vparts har jag beställt mycket delar från. Otrolig snabb frakt. Bra priser och du får en snickers eller mars i din beställning ;))
Jag har köpt led lampor, stänkskydd, takvinge och massa tillbehör till mina bilar.. Allt har varit bra :)
5b. Den från vparts kan jag rekommendera starkt! Det är svårt få rent tyget i bak om man inte har nått skydd där. Jag har hund så det är perfekt. Tar ut den och skakar av den bara. Ibland på sommaren brukar jag spola av den med högtrycken. Billigt skydd för bagageutrymmet :-)-)
6. Kan man inte bara stänga luckan via knappen på luckan? Jag har ingen på min så jag kan inte svära på hur det är.. Testa dig fram :)
7. En rekond brukar kosta runt 2500. Det kan man väl skämma bort bilen med någon gång. Men jag har aldrig gjort det.. jag kör med turtle vax schampoo. Tvättar rätt ofta så jag upplever det inte speciellt svårt att få bort all smuts från lacken. Lacken skiner fint enligt min smak. Men visst. Det skulle förmodligen vara bra att riktigt polera bilen en gång om året och sen underhålla med att tvätta ofta och använda schampoo med vax.

Montera stänkskydd om du inte har. Finns på vparts. Billigt och snyggt enligt mig! Det stänker inte alls upp grus på dörrarna och på stötfångaren i bak på samma sätt. Annars kan dom bli väldigt matt av allt stänk och för det mesta så är det där smutsen syns först.. Självklart led lampor till regplåtsbelysningen om du inte redan har det :)

//Linus
Det är inte förrän på exempelvis nya V90 som Volvo har fjärrstängning av luckan. Här är det knappen i luckan som gäller, eller modifiera på egen hand.
av andersuw
Hej och välkommen till forumet samt grattis till nya bilen. Som du kan se i min signatur har jag en likadan sånär som på att min är en Summum (m.m.), inte Sports Edition. Köpte den förra hösten då den hade ca ett år och knappt 400 mil på nacken. Hade då gått som demobil hos en Volvohandlare.
Benji9 skrev:Parkeringsvärmare 1:
Som andra redan sagt är grundregeln att köra bilen lika länge som du haft värmaren igång före start. Gör du det skall det inte behövas någon underhållsladdning. Men det är aldrig fel att underhållsladda och har du eget garage har du sannolikt bekväma möjligheter till det. Ju närmare full laddning du kan hålla batteriet desto längre varar det.
Benji9 skrev:1b. För att undvika att denna går tätt och behöver in på service för att rensa (något som kostar 5000 kr?) hur bör man använda denna värmare? Bör den undvikas att användas 10 min åt gången, bör den köras på maxtid 50 min ibland för att bränna ut sig (hur ofta) osv? Tacksam för tips, vill undvika framtida reparationer och svart rök från bil i den mån det går.
Någon långtidskörning för att "bränna ur" värmaren skall inte behövas och jag har aldrig hållt på med sådana körningar vare sig på min gamla bil (V70 T5 -02, även den med bränsledriven värmare) eller min "nya". Däremot bör man nog undvika att ofta köra värmaren mycket kort tid i taget även om någon enstaka gång sannolikt saknar betydelse. En kvart räcker säkert bra som en slags grundregel och längre värmarkörning än så före start tycker jag inte behövs så länge temperaturen ligger kring nollan. På min "nya" bil låter jag vintertid värmaren vara igång även efter start tills bilen nått normal arbetstemperatur eftersom dieslar tar lite tid på sig att värma upp när det är kallt ute. Det torde vara bra för drivlinan, gör att kupévärmen kommer snabbare och motverkar eventuella problem med att värmaren fått gå alltför kort tid. Som andra redan varit inne på kan det också vara en bra idé att någon gång "motionera" värmaren även under den del av året då den inte behövs. Mekaniska prylar mår inte bra av att stå oanvända. Det gäller även "handbromsen", där regelbunden användning är bästa sättet att förhindra att den går sönder. Även det manuella låset i förardörren bör någon gång motioneras/smörjas upp bara för att förhindra att det beckat igen den dagen det behövs.
Benji9 skrev:1c. Om man har fasta arbetstider, kan man i VOC-appen eller i bilen sätta repeterande tider på pakeringsvärmaren?
Är ganska säker på att svaret är ja även om jag själv aldrig tidsinställer värmaren utan direktstartar med VoC-appen en stund innan jag skall åka.
Benji9 skrev:2. Har garage med ganska mycket prylar i som jag inte önskar sota ned med diesel (fördomar mot diesel) och undrar om det finns något praktiskt paket för uppvärming av kupé via elkontakten? Önskar inte köra parkeringsvärmaren då jag misstänker det kommer lukta i garaget..
Har din bil alltså elmotorvärmare med kupéuttag i tillägg till den bränsledrivna värmaren? I så fall är det förstås el du skall använda inomhus. I annat fall får du låta bli att värma när bilen står i garaget. Dieselvärmaren skall definitivt inte köras i garaget.
Benji9 skrev:3. Service är 3000 mil/år och vad gäller för min bil med tanke på liten-stor service och vad bör den kosta ca?
Vad servicen kostar beror helt på var du bor och vilka Volvo ÅF du har i närheten. Hos Upplands Motor i Uppsala, där jag servar bilen, kostar en "anpassad basservice" ca 2200 kr och jag tror en vanlig basservice ligger på ca 3000 kr. "Anpassad basservice" kan göras istället för vanlig basservice om bilen gått mindre än halva den maximala körsträckan (d.v.s. mindre än 1500 mil) sedan föregående servicetillfälle. Men om föregående service var anpassad måste alltid nästa service vara en vanlig basservice. Skillnaden mellan de båda servicetyperna är att mjukvaruppdatering inte ingår i den anpassade samt att antalet kontrollpunkter är lite färre.
Benji9 skrev:4. Skinnsäten, läst att när de börja blänka/skina så är det pga att de dragit åt sig smuts och att de egentligen ska vara matta. Hur ska jag rengöra dessa? Googlat men hittat massa dåliga kommentarer på guider t.ex användandet av mirakelsvamp..
Volvo har ett rengöringskit som mig veterligen är/var detsamma som det IKEA säljer för halva priset eller så. Det har jag med framgång använt på min gamla bil. På den nya har jag ännu inte gjort något åt skinnet. Men jag har utöver IKEAs rengöringskit också ett rengöringskit från Pingens på hyllan. Det rekommenderas av många här för lite grundligare rengöring. Själv har jag ännu inga erfarenheter av hur det funkar i praktiken.
Benji9 skrev:5a. Tänkte handla lite skydd och delar i framtiden, de sidor jag hittat är webshop.bilia.se, vparts.se. Finns det andra sidor som är bättre eller är detta tillräckligt?
Beror helt på vad det är du skall handla. Jag kikar på detta från fall till fall. Begagnade delar via exempelvis bildelsbasen är alltid en möjlighet jag har i åtanke även när det gäller tillbehör snarare än reservdelar.
Benji9 skrev:5b. Erfarenheter med gummimattan till bagaget från vparts med höga kanter från Polen, 645 kr eller nåt?
Har inga erfarenheter av den. Kör däremot med Volvos plastmatta där bak ibland och tycker den funkar bra.
Benji9 skrev:6. El baklucka, kan öppnas från fjärr, knapp inne men kan man stänga och hur? Bilen låses inte efteråt när bilen i utgångspunktet är låst och man öppnar bagageluckan via fjärr, får påminelse senare via VOC-appen.
Bakluckan stängs med knappen i underkant av luckan. I övrigt stämmer vad du säger.
Benji9 skrev:7. Behandling av lack, bör man och hur mycket ska man kosta på sig om man önskar få sin bil lite blankare och enklare att tvätta av? Har några stenskott men inte så många. Bilen är ju 1,5 år gammal, räcker det med vanlig polering för metalliclack som man utför själv?
Stenskotten skulle jag fixa själv. Och mer än lite polering/vaxning tycker jag inte skall behövas på en så ny bil. Somliga kostar ju på lackskyddsbehandling men jag undrar om det lönar sig eftersom skyddet ständigt måste underhållas för ganska dyra pengar.
Benji9 skrev:Fler tips till mig på helt generella banala saker tas emot med stort tack!
Beträffande eventuella tillbehör/uppgraderingar om du funderar över sådant: Min bil är extremt välutrustad (automatlåda, Summum, Business Edition PRO, klimatpaket, lastpaket, ventilerat Inscriptionläder, läderklädd instrumentpanel, Premium Sound, elmanövrerad stol även på passagerarsidan, progressiv styrservo, växlingspaddlar, eluppvärmda spolarmunstycken, gummimattor vid sidan av de textilmattor som följer med Inscription, stötfångarskydd bak) men det var ändå en del saker jag fann det befogat att lägga till när jag köpte bilen eller strax därefter, däribland följande:

* Stänkskydd runt om
* Plastmatta till lastutrymmet
* Lastskyddsgaller i stål
* Skyddsplåt under motorn
* Reservhjul/nödhjul (begagnat)
* Automatisk nivåreglering av bakvagnen (huvudsakligen begagnade delar)
* Nivåsensor till larmet (begagnad)

Jag var heller inte nöjd med utformningen av luckan i lastrumsgolvet och baljan därunder och vidtog därför en del åtgärder på den punkten. Du kan läsa mer om detta här. Inte heller var jag riktigt nöjd med backljuset och skyltbelysningen. Mer om detta här.
Sedan kan det också vara värt att fundera över vilka småprylar du vill ha i bilen utifall att ... Mer om detta här och här.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Mumsmums
Det är direkt olämpligt att köra värmaren i ett garage då jag utgår från att det är samma förgiftningsrisk som när man kör motorn.
av Glenn3
Angående punkt 6 så finns det en ryss på swedespeed.com som säljer ett kitt för cirka 500kr(om jag minns rätt). Många på det forumet som köpt av han.- Tar några minuter att installera och sedan kan du stänga med knappen på fjärren. Finns en variant där det piper när den stängs och en som är tyst.
av Jonnybcool
Angående köpa delar osv. så är Vparts bra att ha och göra med av mina erfarenheter. Snabb leverans också :)
Hova.com har också en del grejer lite beroende på vad man söker efter.
Om du inte redan gjort de kan du gå med i gruppen V70II OWNERS på facebook :)
av Benji9
Wow, här kom det många och utförliga svar!
Hade inte förväntat mig att det skulle bli så många svar, tackar :)
Går inte in och svarar direkt till alla men tack, många roliga kommentarer och självklart visas appen upp dagligen! :D

Nu får jag läsa igenom detta i helgen och beställa delar nästa vecka.

Stänkskydd blir nog beställt direkt tillsammans med bagagemattan.
Lastgaller bad jag om direkt tillsammans med tygmattor till sommaren.

Hade aldrig tänkt köra dieselvärmaren i garaget men ville ni skulle förstå varför och det behövdes ju inte :o

Kunde dock tänkt mig kupévärmare med el, där man kanske kunde montera en kontakt i grillen så att man slapp öppna fönster/dörr i garaget.
Vilket "kit" ska man då gå för? Jag har en Defa (sådan mini och tunn, osäker på märke/modell) kupévärmare i 600 W liggandes som nästan inte är använd, denna kanske man kunde monterat under handsfacket med kardborr eller liknande?
Det finns ju elektrisk motorvärmare med kupéuttag fortfarande. Det går att installera det tillsammans med den bränsledrivna värmaren. Då får du precis det du vill ha, snyggt förpackat.
Men det är inte billigt och måhända lite overkill.
Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]