Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det måste nog helt enkelt vara en "feature". Lådan växlar ned med hjälp av momentomvandlaren i stället för att växla ned i själva växelpaketet. Troligen är programvaran designad för att alltid prioritera så hög växel som möjligt, men vill man ha lite drag är det kanske inte optimalt motorvarv i den fart man har när man stampar på gasen. Då måste en nedväxling ske, endera i momentomvandlaren (lockupen släpper) eller att en lägre växel väljs i växelpaketet. Det har nog inte med lådans ålder att göra, jag har träffat på planetautomater som har mycket mer aggressiv användning av lock-up i "gamla" bilar. Växlingarna har en tendens att kännas lite mer, men det är ju helt normalt.
Dieselnordlöf skrev:Vad menar du med aktiverad "stop and neutral"?

Jag stör mig väldigt mycket på hur den slirar, har bytt olja i lådan på Volvo och de säger att det inte finns några felkoder. Jag har dock oerhört svårt att tro att det ska vara såhär.
"Stop and neutral" ska tydligen vara något skit Volvo hittade på för att spara soppa.
Man stannar vid ett rödljus och har foten på bromsen, efter en stund lägger lådan i neutralen.
Man märker det knappt men det ska tydligen slita på delar i lådan typ hylsan..
Man kan kolla genom att lägga i manuellt läge då känns det på min iallafall att växeln läggs i.

Det ska finnas någon service instruktion om att den funktionen ska avaktiveras så att neutralen aldrig läggs i.
Står mycket om det på amerikanska forum.

// Hans
Det finns mycket man kan störa sig på. Var glad att du har en gammal bil och slipper att motorn stänger av sig vid varje rödljus.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]