Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Alexxelax skrev:
wissel skrev:Transpondern ligger inuti nyckeln o den har inte koden tryckt på sig.
Jag har aldrig sett en sådan lapp om Transponderns PIN. Någonstans i trådarna finns
uppgifter om art.nr eller vad Transpondern heter typ " JSJ3466" fast detta var ett fejkat nr nu.
Finns säkert att köpa på Elfa om du bara får fram numret.
Sök så hittar du det säkert här eller på SVXC. Men troligen billigare att köpa rubbet på nätet.
Som jag förstått det så ska det vara fjärren som behöver PIN kod för att programmeras om och inte själva chippet till startspärren utan den ska gå och programmera utan PIN men enligt volvo så måste det vara ett nytt och kan inte använda en begagnad.

Men ska kolla runt lite och återkommer med svar på lösningen om en sådan finns
Transpondern heter tydligen ID48...kolla länken här: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... IR#p214069
Kretskortet i fjärren vet jag inte om dom kan hantera en begagnad.Men jag tror inte det.
Transpondern är den med PIN.
av Alexxelax
wissel skrev:
Alexxelax skrev:
wissel skrev:Transpondern ligger inuti nyckeln o den har inte koden tryckt på sig.
Jag har aldrig sett en sådan lapp om Transponderns PIN. Någonstans i trådarna finns
uppgifter om art.nr eller vad Transpondern heter typ " JSJ3466" fast detta var ett fejkat nr nu.
Finns säkert att köpa på Elfa om du bara får fram numret.
Sök så hittar du det säkert här eller på SVXC. Men troligen billigare att köpa rubbet på nätet.
Som jag förstått det så ska det vara fjärren som behöver PIN kod för att programmeras om och inte själva chippet till startspärren utan den ska gå och programmera utan PIN men enligt volvo så måste det vara ett nytt och kan inte använda en begagnad.

Men ska kolla runt lite och återkommer med svar på lösningen om en sådan finns
Transpondern heter tydligen ID48...kolla länken här: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... IR#p214069
Kretskortet i fjärren vet jag inte om dom kan hantera en begagnad.Men jag tror inte det.
Transpondern är den med PIN.
Perfekt, tusen tack

Då återstår det bara och få en vänlig anställd på volvo och koda den och så få tag i ett kretskort för fjärrlåset
av andersuw
Alexxelax skrev:Som jag förstått det så ska det vara fjärren som behöver PIN kod för att programmeras om och inte själva chippet till startspärren utan den ska gå och programmera utan PIN men enligt volvo så måste det vara ett nytt och kan inte använda en begagnad.
Stämmer precis. Kretskortet till en fjärr är värdelöst om man inte har PIN-koden till den. Däremot behövs ingen kod för att programmera in en ny nyckel som behörig till bilen. Vet inte vad som till äventyrs går att göra med transpondern i en begagnad nyckel.
Användarvisningsbild
av wissel
andersuw skrev:
Alexxelax skrev:Som jag förstått det så ska det vara fjärren som behöver PIN kod för att programmeras om och inte själva chippet till startspärren utan den ska gå och programmera utan PIN men enligt volvo så måste det vara ett nytt och kan inte använda en begagnad.
Stämmer precis. Kretskortet till en fjärr är värdelöst om man inte har PIN-koden till den. Däremot behövs ingen kod för att programmera in en ny nyckel som behörig till bilen. Vet inte vad som till äventyrs går att göra med transpondern i en begagnad nyckel.
Nu blev jag fundersam!
Transpondern pratar med startspärr osv å den måste ju in på något sätt.
Kretskortet styr ju centrallås samt larmet !
så nu blev det tvärstopp i huvudet på mig ;-)
av Alexxelax
andersuw skrev:
Hittade denna på tradera, kan det möjligen vara den lappen som PIN står på?

http://www.tradera.com/item/302213/2685 ... -s80-04-08
av Alexxelax
Hur låter det här, fick svar på mejl från en låssmed

"I can prepare a transponder for your car, that transponder can be used with any key and will start your car.
The cost for transponder is 1000kr"
Användarvisningsbild
av wissel
Inte en susning.... :)
av andersuw
wissel skrev:
andersuw skrev:
Nu blev jag fundersam!
Transpondern pratar med startspärr osv å den måste ju in på något sätt.
Kretskortet styr ju centrallås samt larmet !
så nu blev det tvärstopp i huvudet på mig ;-)
Och jag som trodde mig bidra till motsatsen. ;-) Lite osäker på vad du funderar över men ...

Transpondern sitter i den del av nyckeln som är gjord av plast eller gummi. Den behövs mycket riktigt för att startspärren skall medge att bilen startas. För att prata med startspärren på rätt sätt måste transpondern först programmeras in som behörig för bilen. Men det kan Volvo göra utan någon PIN-kod.

Kretskortet styr precis som du säger något annat, nämligen centrallås och larm. Även det måste programmeras in som behörigt för bilen. Men för att göra detta behöver din Volvo ÅF den PIN-kod som hör till kretskortet ifråga.
av andersuw
Alexxelax skrev:Hur låter det här, fick svar på mejl från en låssmed

"I can prepare a transponder for your car, that transponder can be used with any key and will start your car.
The cost for transponder is 1000kr"
Vet för lite om hur programmeringen går till för att säga om vederbörande pratar strunt eller inte. Vet inte heller om detta är ett rimligt pris i dagsläget. Men om du väl har en transponder som är inprogrammerad som behörig för bilen kan du förstås använda det tillsammans med vilket nyckelblad som helst som har rätt slipning.
av fredriknilsson
För att programmera in transponder(id48) krävs så vitt jag vet tillgång till bilens CEM. Är låssmeden svensk även om han skriver på engelska? Hur som helst krävs security access till CEM om man gör det via OBD-kontakten. För att få security access krävs det att man vet CEM'ens pinkod.

Vill du programmera in en ny fjärr krävs dels kod som följer med fjärren. Om jag inte minns fel är det 8 + 16 tecken. Sedan måste du även ha security access till UEM där du kan lägga in nya fjärren. Även där krävs pinkod om du programmerar via OBD.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]