Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JGN248
#1123485
Hej!

Problem med att få igång bilen. I helgen körde jag med den på långtur på ca 50 mil, då gick den problemfritt. Igår när jag skulle plocka upp den ur garaget vägrar den att tända till. Har inte varit svårstartad innan. Startmotorn går och bränslepumpen under bilen surrar i tändningsläge. Har kollat tänkbara säkringar som visar sig vara hela. Motorfelslampan lös inte sist jag använde den.

Dock spöregnade det under hela resan (tur/retur) och vid destinationen där den stod utomhus under en natt. Den startade perfekt när jag skulle köra hem igen.

Bilen går en aning ryckigt när den är kall. Den kan också "pluddra" vid gaspådrag efter att den har blivit tvättad.

Några idéer om symptomen? Rotor och fördelare bytte jag för 3 år sedan vid en service.Ska ner och ladda batteriet och torka ur fördelaren.

Tacksam för svar!

Volvo 945 GL -1993 B230FD, 39600 mil.
Senast redigerad av 1 JGN248, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1123499
Första tanken är temp.givaren till motorstyrningen. Funkar den inte som den ska "tror" styrboxen att motorn är varm och då kan det bli problem om motorn i verkligheten är kall. Sedan är där en bensinpump i tanken också som måste fungera om man ska "få igång" och kunna köra även om tanken är mindre än halv. Om du tar loss returbensinslangen vid BTR-en och sätter in slangbit ner i en PET-flaska så ska det fylla en literflaska ganska fort när du "kör" på starten
Du kan "ta ut" felkoder på styrsystemen för tändning och bränlseboxarna. Prova med det också.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
Användarvisningsbild
av JGN248
#1123507
Tack för svaren.

Jag vet om att det sitter en pump i tanken också och har läst mig till att det går att "lyssna" på den via luckan i bagaget, vilket är lite för svårt just nu när man är själv. Har mindre än en halvfull tank. Har inte redskap för att mäta bränsletryck. Bilen står i ett stadsgarage, vilket gör det svårmekat.

Var sitter temperaturgivaren till motorstyrningen? Känns lockande att testa med en annan då det är cykelavstånd till skroten. Ska kolla dosorna för felkoder när batteriet är laddat igen! Flaskslangen låter fiffig, men inte så lockande! :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1123524
En bit trädgårdsslang att stoppa ner i tankpåfyllningen och hålla mot örat. Då hörs det tydligt när motorn är igång. Annars får du ha hjälp med att "köra på starten". Den slangbiten kan du sätta på BTR-en också, med samma hjälp att "köra på starten". Senare modeller har ett uttag på railsen vid BTR-en där man kan sätta i en billig däcktrycksmätare (samma typ av ventil som du pumpar däcken med). Det ska vara c:a 2,5bar med vakuumslanget på BTR-en ansluten till insuget (3bar utan)
av NilsO
#1123561
Man brukar börja med att kolla om tändsystemet fungerar. Det kan man göra antingen med ett löst tändstift kopplat till en av tändkablarna, eller genom att prova om motorn tänder på startgas.

Om man använder ett löst tändstift så måste man lägga märke till hur gnistan ser ut. Den ska vara blåvit och kraftig. Är den gul- eller rödaktig är något fel (antagligen överslag i tändsystemet någonstans). Gängorna på stiftet måste ju vara jordade, förslagsvis med en startkabel kopplad till motorblocket eller liknande. Då kan man placera stiftet så att det syns när man står på bilens vänstra sida och vrider om startnyckeln. Går alltså att göra själv.

Använder man startgas lossar man någon vakuumslang på insugsgrenröret, sprayar in lite startgas där, väntar en kort stund, och provar att starta. Tänder motorn till då, så vet man att tändsystemet funkar och att motorn är mekaniskt ok.

Om motorn får normalt med bränsle så luktar det ganska mycket bensin kring bilen när man gjort några misslyckade startförsök. Det kan också vara en ledtråd.

(Fel på luftmassemätaren kan inte göra att motorn inte startar. Luftmassemätaren används inte vid start. Man kan koppla ur den, motorn startar ändå och går bra på tomgång.)
Användarvisningsbild
av JGN248
#1123639
Tack för förslagen!

Jag var och köpte en annan temperaturgivare till motorstyrningen, provade utan resultat. Bara för att - så provade jag att byta luftmassemätare till en som jag har liggandes - inget förändrades.

Jag fick hjälp med tändstiftet. Höll tändstiftets gängor (närmast kamremmen) mot motorblocket, men också mot insprutningförgreningen, ingen gnista alls vid bägge startförsöken. Tog av fördelarlocket och rengjorde detta + rotorn, satte tillbaka och försökte starta men utan resultat. Upptäckte att polerna i födelarlocket hade en mörkare avlagring, som en remsa i mitten, men den gick att putsa bort med skruvmejsel och trasa...hur går jag vidare här? Är nästa steg att köpa en ny- eller kontrollera tändspolen?


Vad jag kunde känna så luktade det inte bensin vid försöken.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1123787
JGN248 skrev:hur går jag vidare här? Är nästa steg att köpa en ny- eller kontrollera tändspolen?
Om du läser igenom länken jag skickade så kan du kolla om vevaxelgivaren (bl.a) fungerar. Den är ett "måste" om "allt annat" i bränsle och tändning ska fungera. Det vita reläet bakom askkoppen (till vänster bakom säkringarna) "styr" bränslepumparna, men även "ger" ström till bränsleboxen, om vevaxelgivaren fungerar
Användarvisningsbild
av JGN248
#1123932
lennarte skrev: Om du läser igenom länken jag skickade så kan du kolla om vevaxelgivaren (bl.a) fungerar. Den är ett "måste" om "allt annat" i bränsle och tändning ska fungera. Det vita reläet bakom askkoppen (till vänster bakom säkringarna) "styr" bränslepumparna, men även "ger" ström till bränsleboxen, om vevaxelgivaren fungerar

Jag läste igenom länken om felkoderna och såg inte vilka felkoder, eller var i dokumentet jag ska läsa, kan du vara mer specifik? Jag lånade en multimeter och ställde in den i ohmläge på 2000k, mätte på stiften till vevaxelgivarens kontakt som pendlade mellan 800-1000. Har läst mig till på forumet att givaren ska ha 170 ohm när den fungerar.

Jag bytte bränslerelät (den som du nämner som "vit" till vänster) för sex månader sedan. Bilen gick konstigt under körning då och fick felkod 2-3-1. Efter bytet försvann felkoden och problemen vid det tillfället.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.