Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En speciell (Volvo orginal) låsbult sitter på hjulen på en bil jag köpte nyligen, jag insåg nu när jag skulle byta till vinterdäck att den inte låg med övriga verktyg/delar från tidigare ägaren eller firman som sålde bilen. Kan tillägga att det finns inga papper med det speciella serienumret som man behöver om man skall beställa.
Är detta en dyr läxa för mig, dvs att jag skulle ha vetat detta innan jag köpte bilen? Eller kan man försöka kontakta tidigare ägaren/bilfirman och åtminstone försöka få serinumret om nyckeln inte längre finns?

Tack för alla bra trådar i detta forumet, hjälper en nybörjare massor!
Håller med Wissel. Varför skulle någon lägga hjulnyckeln på någon annan plats än i bilen? Den är ganska oanvändbar till något annat än att lossa hjul på just den bilen. :wink:
Jag råkade ut för precis samma grej för lite drygt en månad sedan när jag oxå började leta efter låshylsan. Åkte till Bilia i Sisjön där de har en uppsättning av dessa låshylsor för hjälp.
Efter lite letande och provande så var alla fyra hjulbultarna borta. Att beställa en ny går inte då de är kodade utan möjlighet att köpa som reservdel.
Jag hittade en helt ny sats på Blocket för 250:-
Perra83 skrev:Är bilen köpt med låsbultar ska hylsan följa med.
Javisst, det är mycket som skall vara med, exempelvis 3 nycklar till P2orna fram till 2003, hur ofta händer det?
Verkar vara standard att låsbultarna saknas..... :D
Tipset på film fungerade bara för solida bultar från gen. 1. MY -06 har gen. 2 eller gen. 3 bultar.
För gen. 2 har jag beställt en reservnyckel från Tyskland via Volvo OF, kräver nyckel ID.
För gen. 3 ska enligt rykten finnas uppsättning nycklar hos Volvo verkstäder så att de kan hjälpa kunder som har tappat sin original nyckel.

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]

snö

@lennarte , Snart kommer ogräset då? :[…]