Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
osla skrev:
milktrucker skrev:OnSpot ska det vara 8) löser alla problem utan behov av AWD

onspot och slirej , då har man så man klarar sig långt :lol:
Bara man inte glömmer att fälla upp/in dom när man kör ut på motorvägen... :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
wissel skrev:Har nu varit utan 4wd då min vinkelväxel behagade rensa sina tänder,
nåväl min erfarenheter som kan vara inbillade är att jag fick en ostadigare gång
på bilen, blev mera spårkänslig o så vidare- nu är vinklv. reparerad o förstärkt
och jag tycker mig märka att nu går det rakt fram när det skall gå rakt fram osv.
För mig blev det en hiskelig skillnad i hur bilen betedde sig.
Jag menar nog att väghållningen är rejält mycket bättre med 4wd. och detta vid min normala körning.

Bakvagnarna är ju annorlunda på AWD-modellerna jämnfört med rena FWD. Bakvagnen är ju tänkt att ha lite drivning hela tiden(haldex/visco/whatever är ju aldrig 100% friliggande), och det lilla kan nog göra mycket för väghållningen.
FWD-bakvagnarna är ju helt byggda för att vara "släpandes efter", med absolut noll drivning. Nu har jag ingen superkoll på nyare bakvagnar, men t ex FWD 85x70 har passiv styrning på bakvagnen, medans AWD inte har det. Således blir AWD bakvagnen rätt markant sämre utan den tänkta drivningen.

Sen beror det väl lite på... Hade du kardanen kvar medans vinkelväxeln var kass? För det kan göra att beteendet ändras till det sämre, då kardanen då istället drivs lite av bakhjulens rotation, istället för tvärtom. Dessutom är det ju högre rullmotstånd i en AWD-bakvagn, eftersom dom ska rotera drivaxlar och diffklump, medans FWD-bakvagnar bara sitter på hjullagren, och thats it.

Det jag vill försöka få fram är att en AWD med kass bakhjulsdrift(vinkelväxel, bränd visco, kass haldex, whatever) inte kan jämnföras rättvist med en ren FWD. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
milktrucker skrev:OnSpot ska det vara 8) löser alla problem utan behov av AWD
Får det bilen att ligga stabilt i 150 km/h på motorvägen i halkan ? Bra snurr på kedjorna då.....
av Lövet
Det här har samma funktion dock:
Bild
(Med det sagt kommer du nog att skratta lite dock när du snart ser vad jag fyllt på garaget med)
Användarvisningsbild
av joel80
Allt handlar ju om föraren. Jag hade inte kört in på parkeringen på jobbet idag utan att först skotta bort lite av dom 4dm snö som låg där om jag kört vår andra Volvo med FWD. Nu kunde jag ploga med fronten och sen skotta runt bilen när jag väl parkerat. :)
Om man har lite koll och framförhållning klarar man en dag som denna också utan att köra fast, men just idag har man inte lika stor rörelsefrihet som med AWD.
Användarvisningsbild
av fjohan82
StefanN skrev:Kan inte nån från Sthlm komma med ett par argument att att FWD är bra idag? Dom två jag fick hjälpa ut från parkeringen i morse hade i vart fall inga....
Har varit in till kontoret på Kungsholmen några timmar och vänt. Det gick hur bra som helst åt båda håll. På Stadsgården fick jag ploga upp vänster körfält (30-40 cm snö), då spåret alla andra körde i låg till höger. Var inte ens nära att köra fast.
av Lövet
Problemet är mera dåliga däck än FWD. Fick precis hjälpa en granne som fastnat på tvären. Hans dubbfria vinterdäck hade MAX 3mm mönster krav. Ville närmast vråla "jävla idiot!" i örat på honom. Vad fan tänker folk med? Hipsterpack.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 29
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden