Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buck666
Har haft lite bekymmer med förardörren som inte spärrar. Går bra att öppna dörren på morgonen, men när jag ska stänga så spärrar inte dörrlåset. När jag fått upp värmen så finkar det igen. Vill inte byta detta eftersom det såklart är svindyrt och mycket jobb. Är det bara att ställa i varmgarage och försöka få i lite låsolja? Några tips?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det hjälper om man får in ett fuktdrivande medel i låset. Som det är nu så är inte fettet boven i dramat. Det är fettet tillsammans med fukten som fryser ihop.
Jag sprayde in Corrosion-X lite på måfå, svårt att säga hur mycket som var lagom.
Försök spruta så långt upp i låset som det går att komma åt. Dvs du sprayar in i "käften" på låsets (svart plast och metal, dörrsidan).
Torkade upp det som drällde, annars får man det på kläder...
Låt denna vätskan få arbeta typ en dag och sedan torkar du bort det som runnit ut ur låset med en trasa.

När låset är "preppat", så tar du litihumfett på sprayburk eller annat fett som tål kyla och sprutar in detta i låsets "käft".

Nu med lite tur, så har man fått ut fukten som orsakar funktionsfelet som gör att dörren studsar och lithiumfettet gör att låset har svårare att bli fuktigt på nytt.

Felet beror inte på att låset är trögt, utan det beror på att fukt kommer in på fel plats och som ställer till det.
Men mitt tips kräver inte att du tar ut låset. Görs från utsidan.

Självklart så följer verkstaden Volvos TJ, men det är mer jobb om du ska följa detta hemma.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]