Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Kollade nu när jag kom hem från jobbet, 6,5 km, motorvärmare på jobbet -4°. Då kan man hålla handen på kylarslangen men inte på termostathuset. På termostathuset precis bakom kylarslangen är det 70° varmt och själva kylarslangen 35°, det är ju gummi så det tar väl ett tag till innan det blir "genomvarmt". Nedre kylarslangen och för övrigt nästan hela kylaren är iskall. Mätte inte tempen i "utblåsluften" men det var varmt i kupén. Värmekranen sitter i slangen från motorn och går in i den övre nippeln i torpeden och den undre slangen går till röret till vattenpumpen. Det satt alltså tvärt om på min bil när jag övertog den, och då var det inge vidare värme i den. Vakuum och vattenslangar inne i kupén kunde jag inte se utan att börja plocka bort plastskydden. Kan du hålla kvar fingrarna på termostathuset en stund så är det nog läge att byta termostat. Det kan ju faktiskt vara en dålig vattenpump också, har varit med om det en gång för länge sedan (lillbrorsans Saab V4) där skovlarna på pumphjulet var bortslitna, men det cirkulerade såpass så motorn höll hyfsad temperatur. Den blev dock lite överdrivet varm på sommaren, men inte värre än han kunde köra med den.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Det är samma på min, termostathuset blir så varmt att man inte kan hålla handen kvar, kylarslangen närmast kylaren är sval, kylaren och nedre kylarslangen är kall.

Vattenpumpen är ny sen ett halvår, är ej originalpump, Proparts från VParts.
Kan vara vattenpumpen som inte ger tillräcklig cirkulation.

Vattenslangarna sitter tvärtom på min, från motorn går den till nedre och från röret går den till övre.
Kan prova skifta slangarna om det blir bättre, nu är värmekranen borta.

Enkelt att testa efter körning när allt är varmt (får svalna en stund först) så är det inte kallt att skruva och ingen risk att något går sönder.

Tänkte på tempgivaren som sitter i taklampan, är det en slang som går dit ?
Någon som vet vilken färg på slangen ?
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoNisse skrev:Det är samma på min, termostathuset blir så varmt att man inte kan hålla handen kvar, kylarslangen närmast kylaren är sval, kylaren och nedre kylarslangen är kall.
Då är ju termostaten Ok i alla fall, att nedre kylarslangen och kylaren i övrigt är kall är ju också Ok. Det är ju trots allt vinter, och ett (tomt) ölflak är inte fel när temperaturen faller neråt -20°. Har du plastskyddet under motorn kvar? Det gör stor nytta för att hålla motorn varm när det är kallt.
VolvoNisse skrev:Vattenslangarna sitter tvärtom på min, från motorn går den till nedre och från röret går den till övre.
Kan prova skifta slangarna om det blir bättre, nu är värmekranen borta.
Ska förklara bättre, från motorn under insugningsröret går det en slang till ventilen och sedan till den övre anslutningen i torpeden. Och från den undre anslutningen i torpeden går slangen bakom motorn och till röret som går till vattenpumpen (röret sitter utmed motorn under grenröret). På min (16V motorn, farthållare) är det ganska trångt där så jag får känna mig fram för att vara säker på att det sitter som jag beskriver. Är det rätt där ska slangarna bli varma. Det kan inte vara så att det blivit ett veck på en slang eller det "tryckts ihop" någonstans i värmepaketet. Det cirkulerar kylarvatten (lite grand) hela tiden även om kranen är stängd bara för att snabbt kunna ändra temperaturen med hjälp av spjället. Så i praktiken skulle man inte behöva någon värmekran utan man kan reglera värmen med spjället.
VolvoNisse skrev: Tänkte på tempgivaren som sitter i taklampan, är det en slang som går dit ?
Det är en slang som går dit, och det suger lite luft genom den. Det är inte ovanligt att det blir en dammtuss som hindrar flödet. Givaren som känner lufttemperaturen vet jag inte var den sitter, är inte riktigt "hemma" på ECC-

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Plastskyddet under motorn finns kvar, satte dit en ny för några år sedan.

Så här är slangarna anslutna på min bil, förutom att värmekranen inte finns:
ventil.jpg
Slangen utan värmeventil går till röret bakom motorn (till vattenpumpen).
Slangen med värmeventil går till anslutningen i motorblocket (under insugsröret).

Båda slangarna blir lika varma, så pass varma att man kan hålla handen på men inte alltför länge, ungefär lika varm som övre kylarslangen vid termostaten, har inte kunnat mäta så det är bara en uppskattning.

Har kollat noga slangarnas dragning så det inte finns veck någonstans, finns bättre med utrymme på min då jag har 8V motorn.

Kollade på volvotips, och tempgivaren verkar sitta i taket, finns en elanslutning och en slang till givaren, slangen är ansluten direkt till motorns insugningsrör, så den suger luft från kupen genom givaren.

Nr 8 sidan 28 i servicemanualen.

http://www.volvotips.com/service-manual ... art-3.html
Användarvisningsbild
av lennarte
Skumt det där med slangarna..... om alla slangar är lika varma så är det nog spjället i alla fall som "spökar"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
DummeBirger skrev:Hejsan, väcker tråden lite och frågar om det löst sig? Har nämligen samma bekymmer på min 940.
I 95 fall av 100 är det termostaten som spökar, då "orkar" inte motorn "hålla upp" temperaturen på kylarvattnet. Spjället det "pratas" om är ett vajerdrivet spjäll som "blandar" varm luft med kall uteluft och som "styrs" av en vajer från värmevredet (AC) eller kranen (ej AC). Funkar inte det spjället som det ska så kommer det in mer kall luft utifrån än vad som det skulle om det varit "riktigt". Angående termostaten (skall vara 92°) så kan nålen på temp.mätaren stå rakt upp även om motor.tempen inte är riktigt uppe. Det ska inte gå att hålla fingrarna på termostathuset (70 - 85°beroende på termostat och utetemperatur) när motorn är varm (efter några km). Sedan kommer allt det andra som det "pratats om" som också kan "ställa till" det
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.