- ons 13 jan 2016, 17:39
Kollade nu när jag kom hem från jobbet, 6,5 km, motorvärmare på jobbet -4°. Då kan man hålla handen på kylarslangen men inte på termostathuset. På termostathuset precis bakom kylarslangen är det 70° varmt och själva kylarslangen 35°, det är ju gummi så det tar väl ett tag till innan det blir "genomvarmt". Nedre kylarslangen och för övrigt nästan hela kylaren är iskall. Mätte inte tempen i "utblåsluften" men det var varmt i kupén. Värmekranen sitter i slangen från motorn och går in i den övre nippeln i torpeden och den undre slangen går till röret till vattenpumpen. Det satt alltså tvärt om på min bil när jag övertog den, och då var det inge vidare värme i den. Vakuum och vattenslangar inne i kupén kunde jag inte se utan att börja plocka bort plastskydden. Kan du hålla kvar fingrarna på termostathuset en stund så är det nog läge att byta termostat. Det kan ju faktiskt vara en dålig vattenpump också, har varit med om det en gång för länge sedan (lillbrorsans Saab V4) där skovlarna på pumphjulet var bortslitna, men det cirkulerade såpass så motorn höll hyfsad temperatur. Den blev dock lite överdrivet varm på sommaren, men inte värre än han kunde köra med den.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V