Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kelan
Jag har en Volvo V70 1.6D (DRIVE) som är av 2011 årsmodell. Har haft den i en månad nu.
Men de senaste tiden så har jag märkt att när jag startar bilen nu när det är kallt så kommer det i början ljusaktig rök från de främre hjulhusen och det luktar bränt plast från insidan.

Vad kan det bero på? Ska väl inte vara så oavsett väder.

Märkte det först förra veckan och då hade jag satt på värmen väldigt högt för att få bort snö och is från rutorna. Då luktade det bränt länge och efter att jag hade kört lite så kom det väldigt mycket rök från de främre delen av bilen.

Och idag hade jag inte temperaturen i bilen så högt och när jag startade så började det efter några minuter lukta bränt plast och rök kom ut ur hjulhusen. Och sen försvann det efter några minuter.

Jag hade in bilen på service förra veckan, det blev stor service då den snart har gått 12000 mil. Partikel filter byttes och jag har bytt bromsskivor samt belägg bak.

Är det någon som vet vad det ljusaktiga röken som luktar bränt plast kan bero på?
Någon som varit med om liknande?
av Malmstroem
Luktar det bränd plast eller "fotogenkök".

Du har en dieselvärmare som hjälper till att få upp temperaturen när det är kallt. Den släpper ut orenade avgaser i höger hjulhus. Dofterna går gärna in i bilen genom friskluftsintaget.

Jag tänker inte längre på doften. Det finns de som bytt bil för att slippa lukten.
av kelan
Tack för era svar.

Det kan vara när parkeringsvärmare är aktiv så kan det komma rök från hjulhusen. Såhär står det i instruktionsboken på sidan 216: När parkeringsvärmaren är aktiv kan rök
komma från höger hjulhus, vilket är helt normalt.

Det händer mig mest när bilen kallstartas.
av oldtimersmc
Djävla rolig tråd :D Obs nu är jag inte spydig utan trevligt när en orolig forum medlem får lugnade besked som släcker oron och breddar kunnandet, precis som det skall vara.
av oldtimersmc
:D
Användarvisningsbild
av rylle
Hade en V50 D2 MY12 innan och det hade sina fördelar och nackdelar med Volvos implementering av värmaren
- precis som sagts, vid starten av värmaren luktar det... flygplats...
- VIKTIGT att underhållsladda batteriet om man kör korta sträcker, den är glad i att starta och går en stund efter man stannat... och ÄTER batteri.

+ Blev relativt snabbt varmt och skönt i bilen (vid hytta var det ofta kallare än -20C se viktena av underhållsladdning) och för motorn.

Mitt tipps är att installera ett fastmonterad skodon på batteriet så även frugan enkelt kan ansluta en laddare (jag köpte föregångaren till denna C-Tek MXS 5.0 POLAR)

//r
Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]