Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ny uppdatering!
I våras konstaterade Volvo att det fanns metallflisor i oljan vilket i sin tur tyder på att jag fått en defekt klump från skroten. Skroten tar på sig ansvaret för detta och skickar mig en betydligt "finare" klump som endast gått ca 12000 mil. Väldigt tillmötesgående måste jag säga. I juni är det ju inte helt enkelt att testa fyrhjulsdriften men jag tyckte direkt att bilen kändes mer harmonisk i drivningen. Framförallt vid kraftig acceleration då jag tidigare upplevt att bilen blev orolig och drog lite åt olika håll.

Allt är frid och fröjd! :)

I dagarna kom första snön och döm av min förvåning då jag inser att bilen inte driver det minsta på bakhjulen. Det är helt dött. Inte som tidigare då oljetrycket spökat. Då kunde det funka när bilen var kall eller när man forcerade kraftigt med avstängd DSTC. Nu händer inget.

Besiktade bilen i slutet av oktober och då testades bromsarna på rullar. Det skulle inte vara någon fara enl. besiktningsmannen.
När man läser diverse trådar här på forumet så får man ju en delvis annan uppfattning. Det verkar vara godtyckligt beroende på vem som besiktigar. Läste också något om nya direktiv från 2016 att AWD skall konsekvent bromstestas på väg pga. att det blev för dyrt att ersätta de reparationer som uppkommer. Stämmer detta?

Nu undrar man ju självklart om detta hänger ihop på något vis?

Skall idag åka till min "husmekaniker". Om det visar sig vara fel på hylsa och/eller vinkelväxel - kan detta hänga ihop med besiktningen?
Jag har besiktigad två olika AWD-bilar. Min gamla V70 2,5T AWD -07 och min nuvarande XC70 D5 -06. Min xc70 besiktades för bara 6 dagar sedan. Alla gångerna är det gjort på bromsrullar men med bilen avstängd. Är bilen avstängd är det lugnt, annars kan AWD smälla.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Vad jag förstår så kom det nya direktiv 2016.
Till exempel att min XC90 2003 ALDRIG skall på valsarna
enligt listan som finns på "chefens" bokhylla.
Får väl visa dom rep.kvittot på renoveringen av V-växeln om dom envisas igen med valsarna,
det tycks finnas glapp i kompetensen hos Bilpr. !
Min bil kommer i alla fall inte att rullla på valsar igen under min ägo.
Tips till Månskuggan att renovera o förstärk V-växeln istället för att köpa en ny lika dålig.
(9500:-) Komplett rep inkl. allt.
Min husmekaniker hittade inga felkoder (med sin enkla datautrustning). Bakhjulen gick lätt att snurra när bakänden var hissad.
Imorgon bitti skall jag in på mekonomen för en felsökning på lyft med deras mjukvara.

Efter klumpbytet i juni så droppade det olja från klumpen. Verkstaden (som bytte den på uppdrag av bilfirman) sa att det var bara spill från bytet. Semestertider gjorde att det inte fanns möjlighet för dem att ta in bilen och kontrollera. De lugnade mig med motiveringen att även om det läcker olja så är det så små mängder. Hör av dig efter semestern om det fortsätter.

Nånstans mitt i sommaren upphörde droppet. Nu är det helt torrt och jag har inte ägnat det någon vidare tanke förrän nu.

Några tankar:

* Låg oljenivå i klumpen?
* Hylsa/vinkelväxel (borde det inte låta då när man kör?)

Vad säger ni?
Wissel: När jag gjorde besiktningen på V70 AWD i Juni kollade vi i deras dator som specifikt berättade hur bromsprovet ska utföras. Jag va med och kollade och det stod att bromsprov ska utföras med bilen avstängd.

Nu gäller det alltså Haldex gen. 3
Alexas skrev:Wissel: När jag gjorde besiktningen på V70 AWD i Juni kollade vi i deras dator som specifikt berättade hur bromsprovet ska utföras. Jag va med och kollade och det stod att bromsprov ska utföras med bilen avstängd.

Nu gäller det alltså Haldex gen. 3
Stämmer nog det. Men vissa SKALL inte på valsarna. OAVSETT.
Min till exempel.
moonshadow skrev:OM nu felsökningen visar på felande vinkelväxel/hylsa - kan detta sättas i samband med min besiktning 31/10?
Hur tar jag det vidare på ett bra sätt i sådana fall?
Du har je en nyare bil än vad jag har så tror nog det är riktigt att din skall på valsarna!
Min v-växel pjade och jag kolla med bilen i luften, P-läget ilagt, jag kunde då snurra min kardan.
Gjorde jag det sakta så kändes varje rest av splinesen det blev försiktiga "hack".
När den blev isärtagen så kunde man verkligen se att den var utsliten....
Jag hade också invändningar när jag besiktade min haldex gen III-bil första gången men besiktningsmannen slog upp i datorn och visade att den gick bra att köra i rullarna. Rent tekniskt så snurrar kardanen med framhjulen och orsakar en viss pumpning av olja i haldexen (gen III och antagligen även gen II) men är tändningen av så blir det inget tryck som byggs upp.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]