Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

So far so good, Landsaildäcken har suttit på knappt två veckor och känts bra på torr och våt asfalt. Jag har gjort lite bromstester och lite kraftiga svängar, men inget oförutsett har hänt. Nu är det snö på gång, då kommer jag få känna på om de verkligen håller för norden. (för en som inte behöver bilen varje dag)
Får återkomma med mer info.
Jag gav 1100kr/st monterat och klart. 225/40-18
Nu testade i snö och diverse otäckheter, se nedan. Notera att däcken är nya, så kan inte säga nåt om åldrade däck, men det brukar ju inte bli bättre... :roll: Det är min personliga bedömning jämfört med tidigare däck jag haft varav de senaste Hakka 7.

Betyg: 1-10 (10=bäst)
Torr asfalt - 8
Blöt asfalt - 7
Opackad snö - 2
Moddsträngar - 4
Hårdpackad snö - 5
Isig väg - 5

Det var de underlagen jag hittade denna snöiga dag. Som synes så var jag väldigt nöjd när det var torrt eller blött på vägen. Nysnö och moddsträngar var inget vidare faktiskt. Där det var isigt och packad snö så börjar de leverera hyfsat igen. Kollar man på mönstret på däcken så är det inte sajpningar ända in till mitten utan där är det som på ett sommardäck, en ring som går hela vägen runt. Antar att det är en anledning till att de funkar dåligt när underlaget är mjukt, då de inte kan "gräva" sig ner till vägbanan och inte pressa undan modd.

Där har ni min personliga bedömning av Landsail is33.

edit:
lägger till min bedömning av Hakka dubbade också, som jag tyvärr sålt...
Torr asfalt - 7
Blöt asfalt - 7
Opackad snö - 8
Moddsträngar - 9
Hårdpackad snö - 8
Isig väg - 9
Senast redigerad av 1 cbl818n, redigerad totalt 0 gånger.
cbl818n skrev:Nu testade i snö och diverse otäckheter, se nedan. Notera att däcken är nya, så kan inte säga nåt om åldrade däck, men det brukar ju inte bli bättre... :roll: Det är min personliga bedömning jämfört med tidigare däck jag haft varav de senaste Hakka 7.

Betyg: 1-10 (10=bäst)
Torr asfalt - 8
Blöt asfalt - 7
Opackad snö - 2
Moddsträngar - 3
Hårdpackad snö - 5
Isig väg - 5

Det var de underlagen jag hittade denna snöiga dag. Som synes så var jag väldigt nöjd när det var torrt eller blött på vägen. Nysnö och moddsträngar var inget vidare faktiskt. Där det var isigt och packad snö så börjar de leverera hyfsat igen. Kollar man på mönstret på däcken så är det inte sajpningar ända in till mitten utan där är det som på ett sommardäck, en ring som går hela vägen runt. Antar att det är en anledning till att de funkar dåligt när underlaget är mjukt, då de inte kan "gräva" sig ner till vägbanan och inte pressa undan modd.

Där har ni min personliga bedömning av Landsail is33.
Trevligt att du tog dig tid att att skriva ett omdöme om däcken. Däcken ser ut att prestera okej eller t.o.m över förväntan på vissa delar men usla i opackad snö och moddsträngar.
Jag undrar dock om ditt däckval 225/40-18 spelar in något i att få däckets yta att gräva sig ned i marken vid modd och opackad snö. Jag tog 195/65-15 till en bil som väger ca 1,8ton olastad, den borde kunna pressa ned däckets bredd i marken rätt bra. Jag har som sagt inte överväldigande förhoppningar att däcket skulle prestera som ett premium däck men får se om jag kommer till samma slutsats som dig :)

Förresten, hur fungerar däcken vid inbromsning, halkigt eller greppar dubben?
Ja, bredden kan ju definitivt ha med saken att göra. De andra var ju 195 el 205, kommer inte ihåg exakt. Däcken presterar över förväntan, absolut. Nu är det packad snö, is eller blöt asfalt där jag bor och jag tycker verkligen däcken är mkt prisvärd. Framför allt så tycker jag att dom "varnar" innan dom släpper när man pressar dom. Dubben greppar, dock är det lite klenare dubb än hakka så livslängden är säkert kortare, det räknar jag också med.
Har 205/55-16 General Altimaxx (ofrivilligt igen) på ena bilen och 225/50-17 Nokian Hakka 7 på den andra. Låt mig säga att skillnaden är rätt stor...

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?

Jag har försökt mig på en lagning […]