Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wenne
#1123172
Hej!

Har en 245 från 1990 som har börjat kärva.

Motorn surar ner sig, vilket gör att den blir svårstartad. När den väl startar är den vid liv i några minuter tills den dör igen.
Felet har bara blivit värre och värre.

Trodde först att det var något fel på fördelaren/tändhattarna, har bytt dessa. Har också kollat bränslepumpsrelä och bytt tändstift.

Jag har förstått att det skulle kunna vara bränsletrycksreglatorn som strular, tror ni det kan vara felet? Jag har luktat i "vakumsslangen", från BTR:n och den luktar rätt mycket bensin.

Jag är ganska grön på att mecka med motorer och är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Kan tillägga att bilen finns i stockholmsområdet, om någon skulle vilja kolla på den för en slant!

Tack på förhand
/Oscar
av Rådlös
#1123180
Har du tagit ut någon felkod? Kodläsaren sitter vid vänster fjäderbenstorn i motorrummet, en svart plastdosa, ungefär 7 x 5 x 10 cm. Det sitter en sladdstump på den också. Locket går att öppna och det sitter som en kontakt där under. Tanken är att man skall stoppa sladden i några utvalda hål och det skall blinka en kod som man skriver ner på ett papper. Dosan kan lagra fler koder, så man läser ut alla. Exakt hur detta går till kan du läsa mer om här på forumet. (Jag kan det inte utantill)
Användarvisningsbild
av Frrla
#1123250
Felkoderna är alltid bra att läsa av oavsett så gör som Rådlös säger.
Min spontana tanke annars är skitig lmm, lamda och eller vevhusventilation.
Gasspjället har en kontakt med 3 lägen om ja minns rätt. Kolla upp att den fungerar som den ska också
Användarvisningsbild
av lennarte
#1123549
wenne skrev:Jag har förstått att det skulle kunna vara bränsletrycksreglatorn som strular, tror ni det kan vara felet? Jag har luktat i "vakumsslangen", från BTR:n och den luktar rätt mycket bensin.
Om du suger i den klena slangen mellan BTR och insugningsrör ska det vara tätt. Du ska kunna hålla tungan kvar utan att "suget släpper". Det sitter ett membran mellan bensinen och insuget och om du får bensin i munnen är det kass och det kommer in bensin i insuget den vägen. Du kan prova att köra utan den slangen om du är rädd att få bensin i munnen, annars är det ett jättebra sätt att få reda på om BTR-en är kass
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]