Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hej alla glada!:)
Sökt runt lite på forumet angående mitt problem men vill bara klargöra en del saker och så.

Ibland när ja ger full gas så laddar den nått grymt bra och ja blir förvånad över draget som blir. Nästa pådrag så går en som en icke turbo 170hk :/ kan detta vara magnetventil magnetventilen som alla pratar om som spökar då laddat är så oregelbundet?

Vad ska denna bil ladda med en fullt fungerande magnetventil och är grundladdet 0.2?:)

Tacksam för svar!
av valln
Om det är fel på det som du benämner magnetventil, så ger det felkod.
Förstahandsalternativet är att läsa felkoder.
Magnetventilen, som heter något annat på volvospråk, brukar många byta oftast i onödan...

Det skulle kunna vara luftläkage?
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag hjälpte en kollega med en S60 2.4T 2001 som faktiskt inte hade någon felkod men en helt igensatt magnetventil!

Jag spolade ur den med tryckluft och lösningsmedel några gånger. Såg också till att ge ventilen 12V om vart annat och blåsa i alla kanalerna. Ut kom lite svarta små klumpar. Gick som en dröm efter det och speciellt efter att vi blåste in steg1 och han blev så nöjd så :)
Användarvisningsbild
av Jazzy
Har läst någonstans här, på SVXC eller på det norska VCCN att felkod sätts endast om det är ett elektronisk fel på magnetventilen. Är den igensatt el. något annat mekanisk fel så sätts ingen felkod.
Användarvisningsbild
av DooZeR
Tack alla för svar! :) Har vart och kollat igenom bilen efter felkoder dock så finns det inga :/ Luftläkage hur hittar jag en sådan läcka enklast? Har kollat slangarna och kännt på dom och de känns bra inte porösa eller sprickor i dom. I alla fall vad jag kan se :p

Så då kanske ja ska kolla magnetventilen och beställa hem en ny sådan fast den grå? Hört att den gråa ska hålla mycket längre än den svarta?
Jag har ett liknande problem med min S60 -02 med BSR steg 1, kommer behöva gräva lite och se vad det kan vara.
Inga felkoder dock så rengöring av magnetventil samt LMM, kanske till och med gasspjället skulle må bra av en liten genomgång.
Användarvisningsbild
av DooZeR
ThunderAce skrev:Jag har ett liknande problem med min S60 -02 med BSR steg 1, kommer behöva gräva lite och se vad det kan vara.
Inga felkoder dock så rengöring av magnetventil samt LMM, kanske till och med gasspjället skulle må bra av en liten genomgång.
Ska ta en kik på detta med! :)
DooZeR skrev:
ThunderAce skrev:Jag har ett liknande problem med min S60 -02 med BSR steg 1, kommer behöva gräva lite och se vad det kan vara.
Ska ta en kik på detta med! :)
kan nog tänka mig att det inte borde vara fel, min är 2,4T som har gått 23000mil och inget av dessa ovan är bytta på
de åren som har gått

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]