Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SRT skrev:..Vad du förmodligen vill åt istället i ren effektökning är en magnetventil från t ex Autotech som håller kvar turbotrycket längre och på så vis ger en ökad effekt....
Nu snackar vi trams! Om du håller laddtryck längre än vad ECM önskar kommer felkod ECM-601C som ett brev på posten. Sedan så ökar ju inte effekten om du bibehåller ett befintligt laddtryck. Men det kanske var semantiska problem bara.
ECM-601C: Styrenhet motor (ECM) kontrollerar turboregleringens funktion.
Om uppmätt laddtryck (från laddtrycksgivaren) blir högre än beräknat börvärde för laddtrycket tolkar styrenheten detta som fel och felkoden sätts.
Sportfilter faller också under trams kategorin, både öppna och i original boxen. Har bevisats att inte ge någon effektökning, bara mer ljud för den som nu gillar att det pyser och pustar under huven :roll:

Steg 1 från valfri trimfirma ger effektökning, det är givet så länge dom är seriösa. Vilket självfallet BSR ska vara.
Ett steg 1 trim är väl det enda över huvud taget vettiga som nämnts. Knappast nödvändigt men inget som sabbar bilen heller.

Men kör den som den är ett tag först och fundera igenom vad du faktiskt kan ha glädje av att lägga pengarna på. Då märker du dessutom skillnad om du väljer att stoppa i ett steg 1.

Eller för att uttrycka sig lite råare: EPA-styla den inte.
Jag kommer nog köra original under vintern och försöka lära känna bilen, jag har ju inte riktigt fått trycka på full gas än och uppleva kraften då jag köpte den när det rådde vinterväglag. Men till våren när sommaren börjar närma sig kommer jag nog börja se mig omkring efter sånt steg 1 trim från antingen BSR eller Autotech :) Skönt också att 48.5k är ett rimligt pris för denna bil :) det är ändå mycket pengar det handlar om, men när jag går igenom kvitton så har den blivit omhändertagen bra men slitage delar bytta och nu framförallt precis innan försäljning där mycket vart bytt till ett värde av 8k varpå kamrem för knappt 2k mil sedan :) ska ta väl hand om bilen och fortsätta sköta om service och underhåll.
johnnype skrev:
SRT skrev:..Vad du förmodligen vill åt istället i ren effektökning är en magnetventil från t ex Autotech som håller kvar turbotrycket längre och på så vis ger en ökad effekt....
Nu snackar vi trams! Om du håller laddtryck längre än vad ECM önskar kommer felkod ECM-601C som ett brev på posten. Sedan så ökar ju inte effekten om du bibehåller ett befintligt laddtryck. Men det kanske var semantiska problem bara.
ECM-601C: Styrenhet motor (ECM) kontrollerar turboregleringens funktion.
Om uppmätt laddtryck (från laddtrycksgivaren) blir högre än beräknat börvärde för laddtrycket tolkar styrenheten detta som fel och felkoden sätts.
Sportfilter faller också under trams kategorin, både öppna och i original boxen. Har bevisats att inte ge någon effektökning, bara mer ljud för den som nu gillar att det pyser och pustar under huven :roll:

Steg 1 från valfri trimfirma ger effektökning, det är givet så länge dom är seriösa. Vilket självfallet BSR ska vara.
Jo men visst har det blivit väldigt tramsigt nu (verkar vara ett populärt ord på jag rullar just nu) när t ex Autotechs magnetventil öppnar och stänger betydligt senare än original Volvo turbotrycksventil.Och inte genererar det i någon felkod heller.Om bilen sedan andas lättare med ett modifierat luftfilter, ibland kallat sportfilter så är det naturligtvis också trams rent prestandamässigt.Förvånande är att inte även BSR trimmet går under trams kategorien när den i mitt fall genererade i mer än 40+ hk med ett samtidigt markant ökat vridmoment som märktes positivt i hela bilens beteende.Men det är kanske lite väl magstarkt att försöka slå undan benen på en seriös trimfirma som BSR och då kalla även detta trim för trams.Ser med spänning fram mot nästa välgenomtänkta trams kommentar i ämnet.Under tiden ser jag ut över centrum när husmödrarna i rusningstrafik fraktar hem dagisungarna över fartguppen i sina fyrhjulsdrivna terrängbilar.Det är däremot väldigt tramsigt. :D
Det går att mäta en skillnad före och efter seriös steg 1 mjukvarutrim!

Visa mig en mätning som visar effektökning efter öppetluftfilter?

Angående ATM magnetventil från deras egen webbplats;
Den flödar mer och reagerar snabbare än original ventil,
Vilket inte kan tolkas innebära att den håller laddtrycket längre på något sätt? Sedan kan man ju undra vad ett ökat flöde av vakuum ger för positiva egenskaper?

Vidare skriver ATM
Uppmätt 3-12 hk ökning i bromsbänk samt betydligt starkare mellanregister.
Vad är felmarginalen på en sådan mätning? 3hk av 210hk är 1,4% och 12hk av 300hk 4%. Undrar om dom inte försöker få det att låta bra bara?

Slutligen
OBS: Rek ej till S60R/V70R samt S40/V40 pga problem med kontroll av laddtrycket.
Eftersom det sitter samma motorstyrning från Bosch på alla S60/V70 Turbo så gillar jag inte att man ska unvika den pga problem med kontroll av laddtryck...

Jag tycker att det på tok för mycket fantasi och önsketänkande i dessa produkter!

ps. Titta på TV istället då?

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]