NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag äger sedan en knapp månad en V50 D2 MY12 och har idag tankat för tredje gången. Jag brukar alltid fylla tanken full vid tankning för att kunna följa upp förbrukningen mellan två tankningar. Idag slog pumpen ifrån direkt när jag den börjat fylla, trots att jag visste att jag hade dryga 30 liter till full tank. Efter att ha stått och tryckt frenetiskt en stund och lyckats tanka några liter gav jag upp och provade en annan pump på samma mack med samma resultat. Som tredje försök åkte jag till en annan mack och fick återigen samma resultat. Den enda parametern som jag kunde se skilja sig idag jämfört med tidigare tankningar var att det var 2-3 minusgrader ute.

Finns det någon som har en idé om varför det blir så här? Kan det ha kommit in vatten i något rör som används för att detektera tryckförändringen när tanken är på väg att bli full?

Edit: Jag ser att problemet har diskuterats förut, i olika trådar, men jag hittar ingen förklaring eller lösning på problemet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
LumberJack skrev:Testa stoppa in slangen 1-2cm kortare i röret så brukar det gå bättre.
Ja, jag läste detta tipset i en annan tråd. Ett annat tips var att vrida munstycket ett kvarts varv under tankningen. Jag ska prova dessa trix, men undrar fortfarande vad i bilen som orsakar problemet. Eller är det pumpen som skapar problemet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har samma problem på vår V50 1.8f 2009.
Kan dock komma oavsett temperatur.
Jag får försöka hitta rätt vinkel och inte trycka munstycket så långt in det går så brukar det fungera.

Har inte läst de andra trådarna om det men funderar på om det är någon avluftning som är klämd/igensatt.
Märker ibland att det är rejält undertryck i tanken när man öppnar tanklocket (fast så ska det kanske vara?)
Vissa pumpar kör med så högt tryck så det slår tillbaka upp i handtaget, då slår den ifrån. Jag brukar testa att köra "på halvfart", det hjälper åtminstone ibland...
På min XC70 har jag samma problem. Just innanför rörets mynning bakom falluckan (bensinare förvisso) finns ett mindre hål, en ventilationsslang tror jag. Om jag blåser i det hålet med tryckluft när det är plusgrader så går det ett tag igen. Jag gissar att det står lite vatten i röret som fryser. Berättar det bara, var och en får avgöra hur säkert det är. Finns också exempel på att insekter byggt bo i dessa rörs/slangars andra ände med samma effekt.

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]