Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om du skall vara på en GDS-hall så har dom säkert passande baljor där som räcker till. Vill du känna dig säker så åker du till IKEA först och köper en egen plastlåda, det finns i en mängd storlekar men välj en låg modell om du skall skjuta in den under bilen. Och systemet rymmer strax under 10 liter, det kan du sikta på.
OBS! IKEA's plastbaljor har inte högsta slagtålighet. Dom kan spricka om man är lite brutal och extra vårdslös med dom. Men vanligt normalt uppförande och städat beteende klarar dom. :wink: :roll: 8)

Ö&B har också liknande plastbaljor i stor sortering. Clas Ohlson har haft plastbaljor, men håller på att sälja ut. Det vill säga: Ingen garanti att dom finns kvar i just den butiken du åker till.

Ett viktigt tillägg: Förr var det så att gummitätningen som skall sitta på termostaten, inte ingick vid köpet! Den fick man köpa också. Jag skall inte svära på att det är så i ditt aktuella fall, men kolla upp detta. Gummi som sitter monterat under press och värme hårdnar och förlorar sin elasticitet med tiden. Därför är risken stor att det läcker om man använder den gamla packningen.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har/hade samma problem! Bytte termostat men upptäckte i samband med att jag bytte glykolen och luftade våldsamt genom att klämma på slangarna att jag helt plötsligt fick värme i kupen, men paketet läckte märkte jag med. Har beställt ett nytt värmepaket och hoppas få det idag så jag kan byta det ikväll. Även om det kanske inte är det som är felet så stoppa under handen vid paketet och känn efter, du kan ju även känna om det blir varmt som det ska. du kommer åt det genom att lossa plasten under rattstången och titta in till höger, väldigt lättåtkomligt.
av NilsO
Rådlös skrev:Om du skall vara på en GDS-hall så har dom säkert passande baljor där som räcker till. Vill du känna dig säker så åker du till IKEA först och köper en egen plastlåda
Om man ska köpa något speciellt för detta, så ska man köpa ett riktigt uppsamlingskärl. De är såpass låga att de får plats utan att man behöver lyfta bilen, är säkra att hälla ur, tål alla i bilen förekommande vätskor, tål att skjutas fram och tillbaka på ett ojämnt golv. Jag har ett sådant som Biltema säljer (se länken), det har fungerat utmärkt ett antal år. Men det finns såklart likvärdiga på många andra ställen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000023836/
Vart sitter avtappningskranen på min bil, behövs det ngt speciellt verktyg för att öppna den. Går det att komma åt den utan att hissa upp bilen? Är det någon fler packning på termostathuset som byts i samma veva förutom gummipackningen på termostaten. Många frågor, är nybörjare på bilmek men vill lära mig.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av White
Avtappningen sitter nere vid oljefiltret, och du måste hissa upp bilen för att vettigt komma åt den.

Du använder en vanlig fast nyckel till avtappningen. (Mins inte vilken storlek)

Den enda packning du behöver byta är den till termostaten.

Tänk på att öppna locket till expansionskärlet när du tappar ur!
Tänkte passa på att fixa det till helgen. Börjar bli lite kyligt i bilen. 10 minus idag. Lika bra att fixa problemet innan det blir ännu kallare.

Var och köpte en termostat idag, såg dock att det råkade bli en 92 grader. Spelar det ngn roll? Hur går det tex till sommaren? Bör jag byta till en annan då? Mvh Lars

Till din motor har du ett så kallat "slutet kylsystem". Det innebär att ditt kylsystem är "instängt från yttervärlden". Det innebär också att man i detta fallet höjer vattnets koktemperatur till 108°C. (Tror jag det är. Man höjer koktemperaturen i alla fall) Som om inte det vore nog, om man har max blandning glykol och vatten 50/50 så höjer man koktemperaturen ytterligare så man hamnar någonstans vid koktemperatur 120°C. Din 92-graders termostat blir alltså perfekt om kylsystemet är i sin ordning.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.